Pagina's

A CALM & HAPPY LIFE

Een tijdje terug was ik (met Charlotte) bij het Q-hotel, waar Q Music tijdelijk radio maakte vanuit een hotel in Amsterdam. Stonden we op een gegeven moment buiten, omgeven door een paar DJ's, toen het gesprek erop kwam dat ik dus eigenlijk nooit radio luister. Het werd gelukkig goedgekeurd omdat ik dus óók niet naar de concurrent luister, maar een beetje gek vonden ze het wel natuurlijk.


Eergisteren was ik (ook met Charlotte) naar 'Buutvrij' van Van Der Laan & Woe geweest (cabaret, fantastische show), waarna we even met de de heren cabaretiers een wijntje dronken toen het gesprek erop kwam dat ik volgende week (ook met Charlotte) aanwezig ga zijn bij de tv opnames van De Kwis. En dat ik eigenlijk nooit tv kijk, en ook geen nieuws. En dus geen radio, en ik lees ook geen krant. Ook dat leverde weer lichtelijk vreemde blikken op, maar: ze vonden het dan wel weer stoer dat ik er zo over praatte en me er niet voor schaamde. Wel grapte Niels: "Ik krijg nu echt zo'n beeld van jou dat je altijd met de gordijnen dicht in een hoekje van je woonkamer zit en af en toe een foto maakt."

Toch kies ik hier heel bewust voor. Een tijdje terug vertelde ik al dat ik heel slecht om kan gaan met 'het nieuws', en ook de keuze om geen radio te luisteren en tv te kijken maak ik bewust: ik heb namelijk echt een gigantische hekel aan reclame. Als ik muziek wil luisteren wil ik muziek luisteren en niet bedolven worden onder flauwe (en oké, soms echt grappige) praatjes van radio DJ's en reclames voor allerlei doeleinden, van uitvaartverzekeringen tot de nieuwste deodorant met revolutionaire oksel-enhancing technieken. Het is zo druk. Ik word écht onrustig van de radio. Alles gaat snel, hard, met veel muziek en omgevingsgeluid erbij en het volgt elkaar in rap tempo op. Nee, niks voor mij. Mijn koppie is al druk genoeg.

Met tv precies hetzelfde. Als ik bij hoge uitzondering eens een keertje tv kijk dan gaat hij tijdens de reclame op mute en houd ik me in die paar minuten met iets anders bezig. De flitsende beelden, de herrie, de neppigheid en de onzinnige slogans worden in rap tempo op je afgevuurd en ook daar word ik erg onrustig van. Om nog niet te spreken over de vele onzinnige en leeghoofdige programma's die te zien zijn. Natuurlijk zit er hier en daar een pareltje van een programma tussen en die kijk ik dan ook graag online terug als ik niets beters te doen heb, maar ook dat komt nauwelijks voor. Ik geloof niet dat mijn leven verrijkt wordt door GTST, Barbie of Utopia.

Veel mensen luisteren juist radio of kijken juist tv om hun verstand even op nul te kunnen zetten en hun hoofd leeg te maken, bij mij werkt dat niet. Mijn hoofd raakt juist overvol, oververhit en soms zelfs lichtelijk in paniek als ik teveel radio luister of tv kijk. Al die onnodige informatie gecombineerd met flitsende beelden en een hoop herrie maakt mijn hoofd niet leeg, en ik kan me ook niet voorstellen hoe dat bij een ander wel kan. Maargoed, dat mijn koppie een beetje raar is wist ik al.

Helemaal afgesloten van de wereld ben ik gelukkig (?) ook weer niet, want vanwege mijn werk speelt social media een vrij grote rol in mijn leven, en ook al staan de meldingen op mijn telefoon nog steeds uit en heb ik een haat-liefde verhouding met twitter en facebook, ik krijg op die manier in elk geval de hoogtepunten van het nieuws in behapbare porties mee en kan dan zelf beslissen over welk item ik meer wil weten.

Ondanks dat ik dit soms uit probeer te leggen aan mensen, begrijpen ze het vaak niet. Hoe kun je nou geen tv kijken? En geen radio luisteren? Wat doe je dán (in je vrije tijd)?

Nou, een heel kalm leven leiden met alleen die muziek en entertainment die ik zelf wil horen en zien, zonder reclames en met veel wandelen in de natuur, boeken lezen of een beetje knutselen en aanklooien in huis terwijl de wierook om me heen kringelt en een heerlijke warme kop thee staat te dampen. Oh, en ik bezoek dus wel eens theater. En ik spreek regelmatig af met vriendinnen. Of ik ga een paar dagen naar Terschelling. En ik heb de tofste baan die ik me kan wensen, waarbij ik regelmatig supergave mensen ontmoet.

Ik zit echt niet alleen maar achter een gordijntje in een hoekje. Nee, ik heb een héérlijk leven.

Liefs,
Mariët.

21 opmerkingen:

  1. Mooi en eerlijk opgeschreven! Ik zet tegenwoordig ook regelmatig de radio uit in de auto. Ik moet bijna een uur naar mijn werk rijden en soms vind ik het zo fijn om een uur lang even helemaal niets te horen. Alleen maar mijn gedachten & en ik (en de auto besturen). En wat betreft tv kijken. Ik lees bijna geen boeken, omdat ik denk dat ik er geen tijd voor heb. De grootste onzin natuurlijk, want een avondje nutteloos tv kijken kan ik goed inruilen voor een paar uurtjes wegdromen in een boek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ondanks dat ik hélemaal gek ben op muziek en in de auto dus bijna altijd mijn telefoon met Spotify aan de boxen heb hangen, doe ik 'm soms ook uit. Gewoon even stil, even niets. En wat dat lezen betreft: zeker doen!! Het is zó fijn om je een paar uur lang te verliezen in een boek. Veel rustiger voor je geest ook, en vaak steek je er wat van op, kan je van TV niet zeggen. ;)

      Verwijderen
  2. Heerlijk om te lezen! Ik heb in de auto wel de radio aan op de heenweg 's ochtends om zeven uur, maar daarna de hele dag geen radio en tv meer. Ik ervaar hetzelfde: juist alleen maar onrust. Een collega zei het laatst ook al en een kennis ook. Geen TV meer, meer naar buiten, meer muziek, meer creativiteit. Leuk, bedankt voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. You're welcome! Buiten zijn is inderdaad zo fijn. Ik zit veel achter mijn laptop voor mijn werk maar probeer elke dag even buiten te zijn. Even naar de zee lopen, even een boom knuffelen. ;)

      Verwijderen
  3. Heerlijke, eerlijke blogpost mijn lief kluizenaartje ;-) Zo zie je maar hoe mensen verschillend zijn. Als ik de radio aan heb staan hoor ik de reclames niet eens, de tv schakel ik wel over naar een andere zender of ik zet hem inderdaad even op mute.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ja wij zijn wat dat betreft echt oost en west. Jij gek op radio, tv en alles eromheen en ik radio- en tvschuw, haha.

      Verwijderen
  4. Prachtig geschreven! En zo herkenbaar. Ik luister liever geen radio (heel soms in de auto, maar na een uur ben ik al dat geouwehoer zo zat dat ik er toch maar weer een cd'tje in schuif,) ik kijk geen nieuws, ik lees geen kranten, ik check héél soms mijn Nu.nl app. Verder ben ik inderdaad ook heel actief op social media, maar ook daar merk ik dat ik er soms doodmoe van word. Het is dat ik voor mijn blog Twitter en Facebook goed wil bijhouden, maar mijn persoonlijke FB staat eigenlijk stil momenteel. Ik vind het ook best wel zonde van mijn tijd. Als ik dan bedenk wat ik allemaal had kunnen doen (zoals idd naar buiten, foto's maken, een boek lezen...) dan denk ik: zet die computer nou gewoon eens een dagje uit. Leg die telefoon nou eens een dagje weg en geniet van wat rust. Dit gezegd hebbende: vandaag ga ik dat doen. Toevallig ging ik sowieso al de natuur in. En ik laat de social media eens even een dagje met rust. hihi :) Liefs! Oh en veel plezier op Terschelling. Ik hou van dat eiland!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heeeerlijk zeg! Geniet van je offline dagje. En dankjewel! Ben er erg benieuwd naar!

      Verwijderen
  5. Wow, nu ik dit lees word mijn hoofd al rustiger. Ik woon bij mijn ouders thuis en de tv staat bijna elke minuut van de dag wel aan. Dat verminderen van het nieuws kijken en lezen via social media is een goeie, ga ik eens naar kijken! (aldus, een hoop dingen ontvolgen) Ik vind het knap dat je zo bewust bezig bent hiermee, eigenlijk heb je gelijk ook. Al die reclame tussendoor..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pff ik ken dat, bij mijn schoonouders staat ook de hele dag de tv aan, gek zou ik daarvan worden!

      Verwijderen
  6. Klinkt eigenlijk heel logisch :) Ik kijk zelf ook vrij weinig tv, op een of twee avonden per week na, inderdaad wel om mn gedachten op nul te zetten. Of om Masterchef UK te kijken. Ik geef er ook de voorkeur om series of films te kijken via bijvoorbeeld Netflix zodat je zelf kunt kiezen wat je kijkt en wanneer je dat kijkt, zonder vervelende reclame. Ik kan helemaal niets met woningen waarin de tv continu aanstaat. Vreselijk, al was ik vroeger ook zo. Je raakt er een beetje afgestompt van.

    De radio vind ik 's ochtends in de auto prettig om te luisteren om zo snel het nieuws van de dag en de verkeersinformatie te horen. Maar meestal geef ik er de voorkeur aan om mijn eigen Spotify playlist aan te zetten. Veel rustiger en alleen maar muziek die je daadwerkelijk wilt horen.

    De krant kan ik echter niet weerstaan. Niets fijner dan in het weekend uitgebreid de zaterdagkranten door te spitten. Doordeweeks zou ik dat ook wel willen, maar heb er helaas te weinig tijd voor.

    Fijne, eerlijke blog dit :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat afgestompte ja... En soms merk ik ook dat mensen over bijna niets anders meer kunnen praten dan wat ze op tv hebben gezien. Zelf ben ik inderdaad ook grootgebruiker van Spotify, all day, all night! Hihi. Wat betreft de krant... Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het heel fijn vinden om daar doorheen te neuzen maar niks voor mij. Het nieuws in Nederland is sowieso heel eenzijdig en maar zo weinig van wat er daadwerkelijk gebeurd in de wereld..

      Verwijderen
  7. Wat een heerlijke post! En ik denk echt dat je een heel goed punt hebt. Ik krijg ook meer en meer een aversie tegen al die prikkelingen van buitenaf, het is zó fijn om jezelf te verliezen in een goed boek of om gewoon lekker naar buiten te gaan. En even niet afgeleid te worden door dingen die helemaal niet belangrijk zijn. Helemaal niet raar, als je het mij vraagt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi artikel! Interessante onderwerpen ook om over na te denken. Je hebt trouwens vaker artikelen die ons laat nadenken, dat vind ik leuk haha.

    Ik erger mij ook scheel aan de reclames. Op de radio en tv. En eigenlijk overal om mij heen. Waar gaan ze in vredesnaam over?! Waar ik mij vooral heel erg aan irriteer, bij reclames, programma’s en bij muzieknummers (ik kan heel goed een tv of radio geluid negeren, ik word er niet onrustig van gelukkig, maar dat kan ik mij wel heel goed voorstellen), is dat wij dit allemaal laten zien en horen aan de kinderen en scholieren, en zij zien reclames toch als een soort voorbeeld van wat er speelt en wat er ’belangrijk en trendy’ is. Zij krijgen hierdoor een misvormd beeld van het leven, van de mens maar vooral een verkeerd beeld van hunzelf. Wij, de maatschappij doen dat. Wij laten dat zien, dat misvormde neppe materialistische beeld. Dat vind ik erg. De kinderen/jongeren tegenwoordig leren niet goed hun eigen krachten te gebruiken en de kracht van de natuur. Zij zijn wel onze toekomst en wij leren ze niet eens meer om goed met beide benen op de grond te staan, op eigen krachten, en wat voor goeds de natuur is, en de kracht van de medemens.

    Ik luister of kijk niet naar het nieuws dat op de tv of radio is. Er wordt ook gesjoemeld met nieuws en het nieuws wat wij zien is nog niet eens 1% van wat er gaande is in de wereld. Daarbij kijk ik het ook niet meer om dezelfde redenen als jou. Te veel onzin. En te veel pijn en onmenselijke dingen. Ik kijk het sinds een jaar helemaal niet meer.

    Maar ik lees en kijk wel nieuws op andere platformen. Nieuws waarvan ik kan leren en waardoor ik mijzelf beter leer kennen en nieuwe inzichten krijg waardoor ik groei. Ik onderzoek alleen nieuws wat ik zelf interessant vindt en waarvan ik zelf iets van kan en wil leren. Ik vind bijv. de correspondent interessant! De correspondent laat je denken. Zij zeggen ook dit: ’’Nieuws gaat bijna altijd over een uitzondering op een regel. Nieuws gaat over wat vandaag gebeurd. Maar niet wat elke dag gebeurd. Dat betekent dat als je de wereld uitsluitend via het nieuws volgt, je precies weet hoe de wereld niet werkt’’.

    Ik denk dat de mensen die niet snappen dat sommige mensen geen nieuws op tv of naar de radio kijken/luisteren nog niet goed hebben nagedacht en/of doorhebben dat er juist nog zoveel meer is. En eigenlijk nog zoveel betere dingen. Maar dat is ook iets wat de maatschappij ons leert. Van school uit krijg je mee dat je het nieuws op tv/radio moet volgen wat je moet weten wat er gaande is. Terwijl het juist heel krom is wat ze zeggen, vind ik persoonlijk.

    Zo dit is een beste bericht geworden haha. Oh ja nog één ding. Wat erg dat iemand, als je zegt dat je geen tv/radio kijkt/luistert, dan vraagt: wat doe je dan (in je vrije tijd)? Dat vind ik eerlijk gezegd echt erg…..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, een reactie die een blogpost an sich zou kunnen zijn. Maar zó waar! Ik ben het helemaal met je eens.

      Verwijderen
  9. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik verslaafd ben aan social media en met name instagram. Maar het scheelt al echt zo veel door alle meldingen uit te zetten. Mijn vrienden en familie weten inmiddels dat als ze mij dringend nodig zijn dat ze moeten bellen. Niet al die prikkels, want dan blijft het maar door gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Veel is herkenbaar. Ik kijk geen tv, luister geen radio, het nieuws lees ik wel maar lang niet alles. Moet wel eerlijk zeggen dat ik te veel social media gebruik. Mijn telefoon staat altijd op stil omdat ik inderdaad ook onrustig word van de geluiden en ik wil kiezen wanneer ik iets bekijk!

    Dat je slecht met nieuws om kan gaan herken ik ook deels. Voor mijn werk lees ik het maar sommige dingen kan ik gewoon niet lezen of ik ben er dagen naar. Ik besef soms voor zo ver mogelijk wat iemand kan meemaken, wat er op deze wereld gebeurd. In komt zo hard binnen en dan kan ik wel huilen, wat soms ook gebeurd. Film kijk ik niet en ik vind het zo onvoorstelbaar en verschrikkelijk eigenlijk dat er mensen voor hun plezier naar bijvoorbeeld martelingen kunnen kijken. Hoe leg je dit uit aan de mensen die dit echt meegemaakt hebben? Dit is een film maar het gebeurd echt! Hoe kunnen mensen er naar kijken nog slapen?

    Soms neem ik het mezelf kwalijk dat ikvoor nare dingen wegloop. Moet ik niet naar de mensen toe om te helpen? Is het niet egoistisch om het maar weg te stoppen zodat ik me niet naar voel terwijl andere mensen lijden? Hier over zit ik nog in dubio en weet er niet goed meee om te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan me je gevoel en je twijfels wel voorstellen, maar ik denk altijd maar zo; een kind in Syrië (of welk persoon in nood waar ter wereld dan ook) heeft er ook niks aan als ik naar hun lijden kijk en vervolgens weer doodleuk verder ga met mijn eigen leven (wat, geef toe, bijna iedereen doet). Als ik het kon en durfde reisde ik naar al die plekken af om op mijn eigen manier te helpen, maar ik kan je zo voorspellen wat er zou gebeuren: ik zou de hele dag alleen maar huilen en mensen willen knuffelen.

      Voor nu heb ik er vrede mee dat ik voor deze mensen bid, maar stiekem borrelt er diep in mij wel een verlangen om bijvoorbeeld voor een bepaalde organisatie af te reizen naar probleemgebieden en door middel van beeld en tekst te helpen die problemen onder de aandacht te brengen op een pakkende manier. Zodat het mensen raakt en aanzet tot helpen.

      Verwijderen
  11. Jeetje wat een lange persoonlijke post is het geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vroeger had iedereen toch zo'n leven? Ik kijk, lees of luister ook bewust geen nieuws, omdat ik niet goed om kan met al die situaties. Vooral al dat slechte nieuws. Als er iets ergs is gebeurd, verneem ik het wel van mijn omgeving. Ik geniet echt van het offline zijn. Soms denk ik er echt aan om gewoon helemaal offline te gaan en dat vrije gevoel van vroeger weer te hebben. Binnenkort test ik dat eens uit!

    BeantwoordenVerwijderen