Pagina's

FIVE TIPS FOR A CALM LIFE





De laatste tijd ben ik veel bezig met het hele idee van een kalm en rustig leven. Tegenwoordig moet alles maar snel-snel, we moeten succesvol zijn, druk zijn, multi-tasken en vooral niet luieren of niksen. Je hoeft bijna niet meer te vragen aan iemand hoe het gaat, want je weet het antwoord al: "Goed! Druk!" Gewoon iets doen omdat je dat leuk vindt is er bijna niet meer bij en the fear of missing out houdt ons in zijn greep.
De hele dag zijn we online en volgen we het nieuws en de levens van mensen die we niet eens kennen. We worden de hele dag overspoeld door reclame en opdringerige informatie die we helemaal niet nodig hebben en ruimte voor rust en stilte is er nog maar weinig.

Zelf vind ik rust en stilte heel belangrijk, en focus ik steeds meer op het hebben van een kalm leven. Dat betekent helemaal niet dat ik niets leuks meer doe, nergens meer heen ga en alleen maar thuis in een hoekje zit; welnee! Deze week bracht ik drie dagen op Terschelling door, bezocht ik een theatervoorstelling in Amsterdam en vandaag ben ik aanwezig bij de tv opnames van De Kwis. Genieten, werken en bloggen gaat gewoon door, maar dan wél op mijn manier en met genoeg tijd tussendoor om gewoon lekker te niksen. Heel bewust kiezen waar ik mijn tijd, aandacht en energie aan geef is tegenwoordig een prioriteit. Werkt het? Ja! Ik heb nog veel te leren, maar ben goed op weg. Vandaag vijf tips voor een kalmer en in mijn ogen rijker (maar zeker niet minder leuk) leven.


Breng veel tijd door in de natuur

Het is algemeen bekend dat de natuur een mens goed doet. Een heerlijke wandeling door een bos, door de duinen of over het strand geeft zowel rust als energie en zéker wanneer de zon schijnt worden we er allemaal een stukje blijer van. Ik probeer elke dag even in de natuur te zijn, al is het maar een kwartiertje. En ja, soms knuffel ik ook bomen. Laat je telefoon thuis (of zet hem stil en stop hem ergens diep weg) en focus gewoon alleen even op de frisse lucht, de prachtige natuur om je heen, de geluiden en de rust. Even niets anders dan jij en de plek waar je vandaan komt: de natuur. 


Zet de radio, tv en de meldingen van social media uit

Ik schreef het vorige week al, radio en tv kijken doe ik niet. Waarom niet leg ik in dat artikel uitgebreid uit, maar kort gezegd geloof ik écht niet dat mijn leven verrijkt wordt door Utopia, Barbie of RTL Boulevard. Natuurlijk zijn er programma's die wél mooi of leerzaam zijn, of die je bijvoorbeeld gewoon heel interessant vindt: die kun je online terugkijken met een stuk minder reclame, op je eigen tijd. De grootste reden dat ik deze twee dingen niet meer doe is dat het te druk is. Mijn hoofd wordt volgepropt met dingen die ik er niet in wil hebben; vooral héél véél reclame, vol flitsende beelden en herrie. Ook heb ik de meldingen van mijn social media uit staan: voor mij geen piepjes en pingeltjes bij iedere scheet die een ander online laat. Ik check mijn telefoon als ik daar zelf tijd voor en zin in heb, en niet op commando wanneer 'mijn telefoon dat wil'. Ik luister de muziek die ik zelf wil luisteren en kijk entertainment die ik zelf wil kijken, zonder reclames tussendoor. Wát een rust. 


Breek met mensen die energie zuigen

We kennen bijna allemaal wel iemand die ontzettend negatief is of die ons meer energie kost dan dat we van diegene krijgen. Dit kan in het echt zijn, maar ook online. Mensen volgen op Twitter puur uit beleefdheid? Ik doe het niet meer. Maar ook in mijn offline leven neem ik afscheid van mensen waar ik moe van word, waar alles moeizaam mee gaat en waarmee het dus eigenlijk gewoon niet werkt. Dit hoeft helemaal niet te betekenen dat die persoon slecht of stom is, maar soms werkt het met jou gewoon niet lekker. Hang er geen oordeel aan vast maar laat het gewoon voor wat het is. 

Mijn oom schetste mij, alweer een hele tijd geleden

Doe wat je doet met aandacht

Een welbekende term inmiddels: mindfulness. Simpel gezegd; één ding tegelijk en voor de volle honderd procent. We zitten te werken op onze laptop, met muziek aan en op de achtergrond de tv op mute, waar we af en toe een schuine blik op werpen, terwijl we met onze partner kletsen over de politiek. We brengen tijd door met vrienden of familie, maar spelen tegelijkertijd Candy Crush en reageren op appjes van mensen die ergens anders zijn. Neem eens afscheid van het multi-tasken en doe datgene wat je moet doen één voor één, met al je aandacht. Ruim de keuken met aandacht op, zonder tegelijk ook met je telefoon bezig te zijn en je boodschappenlijstje te maken. Doe die ene opdracht met volle aandacht, zonder tussendoor je social media vier keer te checken, je mails te beantwoorden en met een vriendin te bellen. Eet je lunch met aandacht en geniet van elke hap, proef elke hap, zonder tegelijk een boek te lezen of nog even snel die ene foto te bewerken (guilty). Je snapt 'm wel. 


Wees niet te hard voor jezelf

Natuurlijk moet er nu eenmaal gewerkt worden, moet het huishouden gedaan worden en moeten de kinderen (of de hond, of de planten) opgevoed en verzorgd worden, maar de wereld vergaat niet als jij een keer een dagje geen zin hebt. En ook niet als jij een keer twee dagen geen zin hebt. Soms lukt het gewoon even niet, soms wil het gewoon even niet, soms heb je gewoon zo'n dag die alleen maar omschreven kan worden als: "Meh." En dat is niet erg. Cut yourself some slack. Een dagje of een uurtje niksen is helemaal niet erg, sterker nog: doe het maar eens. Bewust. Neem gewoon even lekker de tijd om uit te slapen, dat ene tijdschrift op je dooie akkertje te lezen en een beetje rond te hangen in huis. Je hoeft niet altijd nuttig te zijn, je hoeft niet altijd sociaal te zijn, je mag soms ook gewoon even zijn. Lees een boek. Pak je oude waterverf spullen eens uit de kast. Brei een sjaal. Knuffel de hele dag alleen maar met je hond. Bak cupcakes en eet ze allemaal zelf op. Slaap. Luister muziek. Maak muziek. Dans. Maar doe het gewoon voor jezelf. 

Liefs,
Mariët. 

37 opmerkingen:

  1. Heel fijn artikel! Ik merk soms echt aan mezelf dat ik teveel wil doen en dat moet ik even diep ademen en * focus* hahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel goed artikel. Dit speelt bij mij ook heel erg het laatste half jaar. Ik ga nu veel meer de natuur in en dat brengt zoveel rust. Ik kijk geen tv meer. Heb alleen nog facebook omdat ik contact wil houden met mijn familie die ver weg woont. Ik heb, op 2 na, dan ook geen échte vrienden op fb. Het breken met negatieve mensen heeft me misschien nog wel het meeste rust opgeleverd. Dat laatste moet ik nog een beetje aan werken.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn hé? Ik blijf het bijzonder vinden hoe de natuur rust geeft. Zelf moet ik mijn privé FB houden om een pagina bij te houden en als ik 'm dan toch heb zet ik er ook wel eens wat op... Maar eigenlijk zou ik 't het liefst verwijderen.

      Verwijderen
  3. De laatste tijd ben ik hier ook mee bezig. Alle meldingen staan uit op mijn telefoon, mijn tv is inmiddels uit mijn slaapkamer en ik vind het heerlijk om te wandelen in het park. Inmiddels is dat over gegaan in hardlopen, maar ik vind het heerlijk! Ik vind het veel fijner om programma's te kijken op momenten dat ik het zelf wil en kan plannen. Ook breken met mensen die energie zuigen is iets wat ik heb gedaan. Iets wat een hele last van mijn schouders is geweest. Tot slot staat mindfulness op de planning, ik ben van mijzelf al een extreme ADHD'er en ik denk dat mindfulness zeker iets voor mij gaat betekenen. Bedankt voor dit mooie artikel! Ik ga nu gauw het vorige artikel er over nog even goed lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat goed dat je je tv uit je slaapkamer hebt gehaald! Dat is zoveel fijner. Zelf heb ik nooit een tv op mijn slaapkamer gewild, vréselijk. Zeker voordat je naar bed gaat moet je juist geen tv kijken, haha. Graag gedaan!

      Verwijderen
  4. Prachtig stuk! Ik kan er zo veel van leren, ik probeer het maar aan de andere kant, lijk ik het niet anders te willen.. Ik wil overal van op de hoogte blijven. Maar ik wil ook rust. Aaah hahaha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien goed om jezelf dan af te vragen: waarom wil ik overal van op de hoogte blijven? Wat heb ik eraan?

      Verwijderen
  5. Goed stuk! Het is lastig (en soms wil ik het ook gewoon juist even zo doen) maar je krijgt er zo'n fijn gevoel voor terug.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, dat fijne gevoel. Het is een beetje net als met sporten. Vooraf en tijdens is het lastig, (voor sommigen) maar achteraf heb je wel een heel fijn en voldaan gevoel!

      Verwijderen
  6. Heel mooi artikel. Precies waar ik me de afgelopen tijd ook op probeer te focussen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat fijn om te horen dat er zoveel andere mensen ook mee bezig zijn!

      Verwijderen
  7. Goed artikel! Ik merk voor mijzelf dat ik veel te veel dingen tegelijk doe, tv aan, bij de reclames op mijn telefoon en mijn laptop zitten, praten met m'n ouders, allemaal tegelijk..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vermoeiend is dat toch eigenlijk? Zelf vind ik het zo fijn om, als mijn vriend iets wil bespreken, mijn telefoon en laptop echt even weg te leggen en hem mijn volle aandacht te geven. Dat doe ik niet altijd, maar zou ik wel moeten doen.

      Verwijderen
  8. Ik heb het meestal ook druk, maar gelukkig voornamelijk wel met dingen die ik leuk vind, daar heb ik mazzel mee. Toch vreten ook die dingen energie en ben ik extra blij met zeldzame vrije avonden of dagen zoals vandaag :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vul je die dan ook lekker 'rustig' in? Geniet ervan!

      Verwijderen
  9. Hoi Mariet, Ik heb net je blog ontdekt en vind dat je heerlijke stukken schrijft. Het inspireert in ieder geval zeker. Zeker van deze heb ik wat opgestoken. Sinds vorige week staat mijn sport, outdoor & travelblog Eyes Wide Open online (www.eyeswideopen.nl), een droom die ik al tijden had omdat het al mijn passies combineert. Maanden lang hield ik het voor me zelf, blogde ik voor me zelf en haalde ik er zoveel plezier uit. Nu staat 'ie online en 'out in the open', en ik vind het eng. Vinden mensen het wel leuk? Lezen mensen mijn blogs wel? Hoe krijgt het meer aandacht? De afgelopen week checkte ik dagelijks 100 x de hoeveelheid FB likes, instagram- en twittervolgers en websiteanalytics, en merkte ik dat de lol er een beetje af ging. Er zijn al zoveel succesvolle blogs, iedereen lijkt hypergezond te leven, de meest geweldige dingen te doen, wat voegt die van mij eigenlijk toe? - dat soort gedachten. Maar nu ik jouw stuk lees realiseer ik des te meer dat het gaat om wat je er zelf van vindt, dat je er zelf van geniet en dat de mening van anderen lang niet altijd uit maakt. Niet te veel willen, niet te veel moeten, stap voor stap. Ik moet ook nog heel veel leren op dit vlak! En ga jouw blog zeker volgen :) Groetjes, Eva.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Eva! Dankjewel voor je lieve reactie! En wat goed dat je die realisatie nu hebt en dat je je blog gewoon begonnen bent. Ziet er goed uit!

      Verwijderen
  10. Heel mooi en goed stuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig geschreven! helemaal mee eens. genieten van de kleinste dingen..die ga je dan weer zien! heerlijk :-) ben er ook heel erg mee bezig! kalmte en rust.. mooie blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel goed geschreven, ik herken er ook veel in. Wel plan ik regelmatig me time in voor mezelf want ik heb dat echt nodig om weer op te laden. Maar heel veel doe ik ook met te weinig aandacht nog helaas. Vermoeiende mensen schrap ik ook, bah wat kan dat veel energiekosten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hé? Zo fijn om daar dan géén aandacht meer aan te hoeven besteden.

      Verwijderen
  13. wat een fijn artikel, mooi geschreven :) ik denk dat ik zeker op punt 2 t/m 5 nog wat kan bijleren!
    xo, cheyenne

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik luister graag hier en daar heel graag even naar de radio, soms liever dan naar mijn eigen muziek. Ik weet niet of ik goed uit kan leggen waarom, maar het geeft me het gevoel dat er 'iemand tegen me praat'. Dat klinkt veel eenzamer dan ik het bedoel hoor haha, is gewoon af en toe even fijn! Verder heb je wel helemaal gelijk.
    Vooral van de laatste twee tips kan ik nog wat leren. Doen wat je doet met aandacht: YES, inderdaad. Soms knipper ik met mijn ogen en is het opeens twee uur verder. Dan heb ik nauwelijks door dat ik 100 dingen doe, maar dus eigenlijk helemaal niets doe.
    Thanks voor deze tips! Ik ga proberen me wat meer bewust te zijn van wat ik doe :).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmmm, haha ik kan me daar echt niks bij voorstellen. Maar als je het af en toe juist fijn vindt moet je het zeker doen hoor! Niet voor iedereen zijn AL deze tips geschikt.

      Verwijderen
  15. Hoi. Leuk artikel en heel herkenbaar. Radio en tv kijken deed ik ook al een hele poos niet meer en het bevalt zo erg dat ik echt de kriebels krijg als er bij iemand anders de hele tijd een tv aanstaat haha.
    Je hele blog is trouwen één bonk inspiratie want om als fotograaf een blog bij te houden die niet alleen gaat over fotografie is niet het makkelijkst heb ik gemerkt.
    Vanaf nu sta je bij m'n favorieten :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik vind dit artikel zó goed! Ik ben voor mijn gevoel ook altijd "druk". Kan moeilijk stil zitten en vind "niets" doen zonde van mijn tijd. Ik kan het gewoon niet. Maar bewust niets doen, kan ik daarentegen wel. Althans, dat probeer ik en dat lukt me steeds beter. Soms even me-time. Quality time, bewust genieten. Het is tweede paasdag, ik zit met een kop thee op de bank nog wat blogs bij te lezen en je kunt je afvragen: waarom eigenlijk? Nou hierom. Geweldige blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Goed artikel! Ik herken vooral veel in het laatste punt. Als ik me heb voorgenomen om iets te gaan doen - bijvoorbeeld iets stoms als stofzuigen - dan voel ik me helemaal naar als ik dat dan niet ´nakom' aan mezelf. Stom eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik ben ook net nieuw hier op je blog, en heb 't prima naar m'n zin hier! (:
    Ik kwam via Cynthia, maar zal waarschijnlijk nog wel lang blijven rondhangen haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een heerlijke blog, en zo waar! Ik heb een heel zware burn out achter de rug en toen was het noodzaak om deze 'leefregels' toe te passen. Het heeft mij heel goed geholpen. De uitdaging is nu dat ik hersteld ben en weer deelneem aan het 'gewone leven' om ze te blijven toepassen. Helaas heb ik in mijn familiekring hele negatieve personen die mij erg veel energie kosten. Ik probeer al zoveel mogelijk afstand te houden. Maar ik kan ze niet uit mijn leven schrappen. Heb jij advies hoe ik hiermee om kan gaan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anoniem, bedankt voor je berichtje. Wat vervelend dat je in zo'n situatie zit. Laat ik first en foremost zeggen dat ik geen therapeut ben, dus wat ik nu zeg is puur mijn eigen gevoel bij de paar zinnen die ik 'weet' over jouw situatie.

      Afhankelijk van hoe dichtbij de familie is zou mijn eerste reactie ook zijn om te proberen zoveel mogelijk afstand te bewaren, maar wat ook bij me opkomt is: heb je er al wel eens met ze over gepraat? Heb je ze wel eens verteld wat hun gedrag met je doet en uitgelegd dat jij er last van hebt? Soms hebben mensen helemaal niet door wat ze 'verkeerd' doen en kan het zomaar zijn dat de hele situatie verandert als jij aan de bel trekt.

      Ik hoop dat dat helpt. Zo niet, dan is het misschien handig om aan te geven dat je in dat geval (tijdelijk) heel weinig tot geen contact met ze wilt, tot je een manier gevonden hebt om er mee om te gaan.

      Succes ermee..

      Liefs!

      Verwijderen
  20. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Een ontzettend mooi en fijn artikel. Het klopt ook echt, van rust en kalmte ga je je beter voelen en ook van in de natuur zijn. Ik moet vooral nog wat beter leren om niet boos op mezelf te worden als het me een dag niet lukt om productief te zijn. Meestal helpt het wel om me af te vragen wat er nu het ergste is wat er kan gebeuren als ik een dag niet zo veel doe, meestal valt het behoorlijk mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Heel herkenbaar ! Ik heb helemaal geen tv meer en ga ook veel en graag de natuur en stilte in. Heerlijke afwisseling is het op het drukke bestaan in het stadsleven. Enne heb idd ook relaties die energie zogen beeindigd. Soms is dat heel zinvol. Dank voor je mooie blog en reminders.

    BeantwoordenVerwijderen