Pagina's

I HOPE WE ALL MAKE IT

Cynthia plaatste deze prachtige quote op facebook en ik maakte er dit plaatje mee met één van mijn foto's. Maar daar gaat het natuurlijk niet om, het gaat om de quote. We leven hier in het westen in een maatschappij die altijd vergelijkt. Was ik maar zoals zij, zij is slanker, hij heeft een beter salaris, zij hebben een mooiere auto en gaan op een verre reis in plaats van naar de camping in Zeeland. Of we doen het juist andersom; wat zijn we blij dat we niet zijn zoals zij.


Ik kan daar altijd weinig mee, want ook ik heb mijn fouten. Net als iedereen. Net zoals ik me niet wil vergelijken met mensen die slanker, rijker, succesvoller of geliefder zijn, wil ik me ook niet vergelijken met mensen die dikker, armer, minder succesvol of minder geliefd zijn. Dat eeuwige vergelijken ben ik zo zat! Je wordt er óf onzeker, of hoogmoedig van.

Vroeger zongen wij weleens een liedje van Elly & Rikkert:

We hebben allemaal wat
We zijn allemaal raar
En toch zijn we broertjes en zusjes
We hebben allemaal wat
We zijn allemaal raar
Maar toch houden we van elkaar

Dat vind ik nog steeds zo pakkend! Heel simpel, maar zo waar. Iedereen is mooi op zijn eigen manier, iedereen heeft sterke en zwakke punten, de één is wat slimmer, de ander wat grappiger en zo is de één heel ongeduldig en de ander niet zo creatief. Waarom zouden we daar zoveel mee bezig zijn? We hoeven toch helemaal niet te concurreren met een ander?

Worden we er nou écht beter van als we kunnen zeggen: "Ik ben slanker dan de buurvrouw," of "Ik heb een betere baan dan mijn neef," of "Ik heb meer gereisd dan jij"?

Ik hoop gewoon dat we allemaal op onze eigen manier komen waar we zijn willen. Zonder te vergelijken, zonder dat eeuwige keeping up with the Joneses. 

"Ik voel me gezond en prettig in mijn lijf." - ZONDER vergelijking naar een dikker of slanker persoon.

"Ik ben happy met mijn huis en mijn relatie." - ZONDER vergelijking naar een kleiner of groter huis of een betere of slechtere relatie.

"Ik blog omdat ik daar plezier in heb." - ZONDER vergelijking met grotere en succesvollere bloggers.

"Ik heb een heerlijke reis gemaakt." - ZONDER vergelijking met iemand die niet op reis kan of die juist veel vaker op vakantie is geweest.

Natuurlijk kun je je laten inspireren door een ander, zodat je extra hard je best doet om ook zoiets te bereiken. Maar dan wél omdat je het zelf graag wil, voor jezelf. En niet omdat je persé beter wil zijn, jezelf wil bewijzen of denkt dat je minder waard bent als je niet net zo slank/rijk/creatief bent. Je hoeft niet de beste te zijn en het beste te hebben in alles. Als JIJ je maar goed voelt. Gewoon jij. Niet ten opzichte van een ander, maar gewoon jij. Alleen.

Vergelijken, jaloezie en onzekerheid of hoogmoed brengt mij nergens. Hooguit op een minder gelukkig plekje in het leven. I'm not interested in competing with anyone - I hope we all make it. Ik wil gewoon focussen op mezelf, want ik ben niet beter of slechter dan een ander. Ik ben gewoon ik en ik doe wat ik kan met wat ik heb.

Met wie vergelijk jij jezelf wel eens? Word je er nou écht gelukkiger van?

Liefs,
Mariët.

29 opmerkingen:

  1. Helemaal mee eens! Ik ben een jaar of twee geleden begonnen met minder vergelijken (niet gestopt, soms gaat het vanzelf) en ik heb gemerkt dat alles wat ik nu doe, veel minder zwaar weegt. Ik hoef niet meer beter te zijn dan een ander. De ander is ergens beter in? Oh, wow, wat knap! En niet meer: Pff, nu moet ik nog harder mijn best doen. Goed artikel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat het soms vanzelf gaat herken ik hoor, ik vrees dat dat altijd nog wel eens kan voorkomen voor je er erg in hebt. Zelf heb ik vooral soms moeite met het loslaten van de fouten van anderen. Als ik wéét dat iemand liegt en schijnheilig doet, dan wil ik daar best graag iets van zeggen op zo'n moment. Terwijl ik er gelijk achteraan denk: "Niet doen. Het gaat jou niets aan, jij hebt er niets mee te maken en jij hebt ook je fouten."

      Fijn dat het jou al goed lukt om te minderen met dat vergelijken!

      Verwijderen
  2. Wauw wat een mooie quote! Deze vind ik echt heel tof!! :)
    x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi hé? Ik ben ook erg blij dat ik 'm heb leren kennen!

      Verwijderen
  3. Mooi artikel en prachtige quote! Ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik mezelf vergelijk. Probeer er wel bewust mee bezig te zijn en het minder te doen, maar het gaat meestal onbewust :(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is het vaak hé, je doet het al voor je kunt nadenken hoe je gaat reageren op iets. Maar dat geeft niet, het is een proces.

      Verwijderen
  4. Diepe zucht hier bij het lezen van je stuk. Inderdaad, note to self en heel veel mensen om mij heen. Kunnen we hier alsjeblieft even mee stoppen en ons meer realiseren dat het niet draait om vergelijkingen? Leef zoals jij wilt leven en als je daar tevreden mee kunt zijn, is dat wat telt. Bedankt voor het zo mooi opschrijven :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan Anne! Dankjewel voor je lieve compliment.

      Verwijderen
  5. prachtige quote, en heel mooi geschreven Mariët!!! Helemaal mee eens!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw wat een prachtig artikel heb je geschreven <3 It's so true! Genieten om dit te lezen, je zet mij aan het denken en fijn begin van deze dag <3 Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. couldn't agree more, maar waarschijnlijk hou ik me er zelf nog het minste aan. wel iets om weer goed bij stil te staan :) mooie quote ook - zelf probeer ik altijd 'comparison is the thief of joy' in mijn achterhoofd te houden!
    xo, cheyenne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook lastig hoor! Daarom even deze herinnering. Mooi quote ook inderdaad, en zo waar.

      Verwijderen
  8. Hele mooie quote! Mooi artikel, helemaal waar inderdaad! Wees blij met wie je zelf bent en kijk naar wat je zelf hebt. Jezelf met een ander vergelijken levert vaak alleen maar teleurstelling op. Je bent wie je bent, en je zal nooit die ander zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie blog, ik zing het lied nog steeds met de kids in de klas. Ook deze ' iedereen is anders, niemand is als jij..' zou goed bij je quote passen. Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt! En volgens mij had Loesje ook een keer: wees jezelf, er zijn al genoeg anderen. Of was dat niet van Loesje? In elk geval issie mooi!

      Verwijderen
  10. Ik blijf in herhaling vallen, maar wederom: ik vind je blog(s) zo goed! "Vergelijken, jaloezie en onzekerheid of hoogmoed brengt mij nergens. Hooguit op een minder gelukkig plekje in het leven." I totally agree! Happiness is iets wat je zelf moet, wat zeg ik, kunt bereiken. Gelukkig zijn met hetgeen wat je hebt, of wat je krijgt, zonder te vergelijken met een ander. Ja, heel mooi (op)geschreven! Klinkt misschien gek, maar ben blij dat ik je blog heb leren kennen. Meer mensen zouden dit moeten lezen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ahh, dankjewel! Wat een ontzettend lief berichtje en compliment!

      Verwijderen
  11. Elly en Rikkert, dat iemand anders dan ik zelf ook kent vind ik echt bijzonder. Zij zongen altijd met kinderen liedjes over dingen waar ik nu nog wel eens na denk. Ik denk niet dat we gelukkiger worden door jezelf telkens te vergelijken met een ander en ik probeer dat idee daarom ook uit mijn hoofd te zetten. We zijn er voor een ander, maar niet om beter te zijn dan een ander.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi leuk hé? Ik merk dat er best veel herkenning is, terwijl ik ook dacht dat ik de 'enige' was die het zou kennen. Heel grappig.

      Verwijderen
  12. Ik moest direct aan dit gedicht van Hans Andreus denken: http://www.plint.nl/plint/op-de-post/poeziekaarten-per-stuk/je-bent-zo-1/

    Het is wel lastig soms om niet te vergelijken, maar ik zie ondertussen ook wel in dat iedereen zijn/haar leven leidt met ups & downs. Vaak zie je van de buitenkant ook alleen maar de ups, waardoor het vergelijken 'scheef' wordt.

    Mooie quote. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi opgeschreven! En zo waar. Ik ben nu gelukkig heel happy met mezelf, maar een paar jaar geleden was dat echt zo makkelijk nog niet. Toen keek ik heel vaak naar anderen! Blij dat ik nu tevreden kan zijn met wat ik heb en wie ik ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooie quote. Ik probeer niet te vergelijken, maar het gebeurt vaak wel, onbewust. Het is zo zinloos... Goed om hier bij stil te staan.

    BeantwoordenVerwijderen