Pagina's

"Je mag gewoon nee zeggen hoor!" We weten het allemaal, maar doen het massaal veel te weinig. Om de een of andere reden vinden we het lastig en voelen we ons schuldig als we ergens 'nee' op zeggen. Wil jij even boodschappen doen voor oma? Tuurlijk! Kom je naar het feestje van onze dochter die 1 is geworden? Ja, leuk! Wil jij de uitnodiging voor mijn verjaardag maken? Komt eraan! Vind je het goed als ik jouw foto gebruik voor mijn website? Geen probleem! Wil je een blogpost schrijven over nee zeggen? Ja hoor! ;)

Het is geen fabeltje, nee zeggen mag écht. Letterlijk en figuurlijk. Je hoeft de telefoon niet op te nemen als je moeder weer eens belt. Ook dát is nee zeggen. Toch vinden we het met z'n allen een moeilijk woord. Waarom eigenlijk? Waar zijn we nou zo bang voor?

Wat ik vaak hoor is dat mensen bang zijn om minder populair te worden naar mate ze vaker nee zeggen en hun grenzen aangeven, maar dan vraag ik me toch af ... Wil je populair zijn omdat jij degene bent die altijd ja zegt en meedoet en makkelijk voor het karretje te spannen is? Of wil je populair zijn gewoon om wie je bent? Om je lieve karakter, je leuke grapjes en je gezelligheid?

Ik heb toch de voorkeur voor vrienden die mij nog net zo lief vinden als ik een keertje niet kan, niet wil of gewoonweg geen zin heb. Want dat is mijn goed recht, en dat snappen zij ook. Als ik een keertje nee tegen ze zeg, dan horen zij niet: "Ik vind jou stom."  Want ik zei simpelweg nee. Niet meer en niet minder. En dat moeten we er ook niet van maken. Doen jouw 'vrienden' dat wel? Vraag je dan af waarom zij vrienden met je zijn, en of jij dat nog wel wil. Want iemand die jouw grenzen niet respecteert hoort in mijn ogen niet in het rijtje 'vrienden' thuis.

Soms hoor ik ook dat we het woord 'nee' zo hard vinden. We voelen ons verantwoordelijk om uit te leggen waaróm we nee zeggen en als die uitleg is: 'ik heb er geen zin in' (wat gewoon mag) dan voelen we ons schuldig. Maar uitleggen is niet nodig. En liegen ook niet. "Nee, ik kan niet want ik heb die avond de verjaardag van mijn schoonvader." (Eigenlijk: ik wil die avond zonder beha en met een zak chips op de bank liggen.)

Om het ietsje makkelijker te maken voor mensen met nee-fobie kunnen we wel gebruik maken van een vriendelijkere versie van hetzelfde: "Liever niet." Minder hard, zelfde boodschap. En, wat ook helpt wanneer je de uitleg achterwege wilt laten: "Liever niet, maar kan je misschien de week daarop?"

Kom met een alternatief als dat mogelijk is. Maar zo niet, voel je alsjeblieft niet schuldig. Een hele puberale zin maar tóch een beetje waar: Het is toch míjn leven? Ja, inderdaad. En als ik niet kan, niet wil, geen zin heb of het ergens niet mee eens ben dan zeg ik dat gewoon.

Zou jij ook eens moeten doen.

Liefs,
Mariët.

21 opmerkingen:

  1. Wow, dankjewel lieve Mariët. Heel mooi. En je suggestie om 'liever niet' te zeggen, daar kan ik veel mee. Ook probeer ik vaker te vragen of ik er eerst nog even over na mag denken. dankjewel! <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook een hele goede! Bij de wat grotere verzoeken waar je niet meteen een gut-feeling over hebt kun je best om wat meer tijd vragen om je besluit te nemen. Goed van je!

      Verwijderen
  2. Ik zit nu in de fase dat ik eindelijk nee durf te zeggen, maar inderdaad altijd wil uitleggen waarom. Alsof ik verantwoording moet afleggen waarom ik nee zeg. Ik vind enkel een 'nee' zo hard klinken. "Nee. Liever niet." Yep, dank je wel voor de tip, ga ik de komende tijd erin gooien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze komt precies op het goede moment!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vorig jaar heb ik 'nee' gezegd tegen een uitje met vriendinnen. We hadden de datum al maanden van tevoren in de agenda's geschreven, maar er waren nog geen concrete plannen over wat we zouden gaan doen. Op de avond ervoor werd er nog naarstig heen en weer gemaild, waarbij een deel al aangaf eigenlijk niet te kunnen, de reisafstand een issue was (terwijl ik standaard degene ben die het verst moet reizen en daar nooit met een woord over rep) en er weinig rekening werd gehouden met mijn krappe budget. Kortom, ik was er helemaal klaar mee en heb voor mezelf gekozen en de afspraak afgezegd.
    Vorig weekend hadden we weer een uitje en was ik wel van de partij en gelukkig hebben ze me niks kwalijk genomen. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijne post! Ik leer het ook steeds beter, het geeft ook wel een soort trots om gewoon te kiezen voor jezelf. Je leeft toch jouw leven en niet dat van een ander. Maar het is nog altijd een beetje moeilijk, inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nee zeggen gaat me steeds beter af. Al kan het zeker nog beter. Tja waarom zeg je nee? Ik voornamelijk om aardig gevonden te worden en om een ander niet te kwetsen. En wie 'kwets' je uiteindelijk? Jezelf. Want je wordt er zelf niet gelukkiger van. Realiseer me dat steeds meer. De optie 'Liever niet' onthoud ik. Dat is een goede.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het zelf ook nog lastig, ik ben inderdaag iemand die denkt altijd een goede rede nodig te hebben en dan gaat liegen. Het is lastig, maar liegen is eigenlijk al helemaal geen goed idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijn artikel en zo waar. Ik vind het zelf vaak ook best lastig. Je wilt toch graag iedereen te vriend houden ... Maar het is natuurlijk belachelijk om te denken dat mensen je vriend niet meer zijn als je een "nee" zegt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed artikel! Ik vind het ook lastig om nee te zeggen..

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nice. Dit moet echt eens in de spotlights staan, dat nee.

    Het enige vervelende is dat de mensen in mijn omgeving gaan huilen als ik nee zeg. Of boos worden. >.<

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Helemaal eens met wat je zegt. Schrijft. Typt. Eh. Je begrijpt me wel. 'Nee' zeggen is niet onaardig. Het is soms beter voor jezelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nee is oké! Ik word blij van jouw stukje, want het is gewoon waar. Ik draai het ook vaak om: wat zou ik ervan vinden als ik iets vraag aan iemand en iemand zegt 'nee'? Dan ben ik ook niet boos/teleurgesteld/verdrietig, maar vind ik het vaak krachtig en fijn als diegene duidelijk is. Daarom vind ik het steeds makkelijker om nee te zeggen, omdat ik merk dat mensen die duidelijkheid ook fijn vinden en het de communicatie helder maakt. Maar makkelijk, pfoe, lang niet altijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Goed geschreven! Ik begin ook steeds meer voor mezelf te kiezen en vaker nee te zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Helemaal met je eens!! Ik probeer steeds vaker alleen de dingen te doen die ik echt wil!! En daar komt zo af en toe ook eens 'nee zeggen' bij kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik vind je suggestie 'liever niet' echt een hele goede! En die moet ik eigenlijk ook zeker gaan onthouden; ik ben echt iemand die op sommige moment géén nee kan zeggen. Fijn artikel!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ha ja dit is zó waar, ik zeg ook wel eens 'ik heb al een afspraak' als ik bijv een afspraak met mezelf heb gemaakt om een avond lekker niks te doen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heel mooi geschreven. Je hebt helemaal gelijk, we moeten gewoon nee kunnen zeggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Prachtig geschreven. Tijdens jou blogje zat ik na te denken over waarom ik zo vaak ja zeg in plaats van nee. Ik hoef niet populair gevonden te worden, want mijn vrienden accepteren mij ook als ik nee zeg. Ik zeg het alleen liever niet omdat ik bang ben dat ik mensen teleurstel of dat ik ze in de problemen breng met 'nee'. Want agh ik kan die ene dienst wel extra werken op mijn werk, dan hebben ze gelukkig geen problemen meer. etc.etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een leuke blog zeg! Heb mij vanmorgen aangemeld via Miss Lipgloss en ben nu al de hele ochtend je artikelen aan het lezen (onder werktijd..oeps;-). Heb mij in eerste instantie aangemeld voor de winactie, maar ben heel blij dat ik nu deze blog ontdekt hebt! Echt goed geschreven, diepgaande artikelen! Dit artikel is ook weer zo herkenbaar.. Ik lieg altijd, als ik niet kan. Of zeg 10x sorry als ik ergens niet bij aanwezig kan zijn. Terwijl mensen het mij waarschijnlijk echt niet kwalijk zullen nemen. En als ze het mij wel kwalijk nemen, is het eigenlijk ook hun probleem. Ben mij er van bewust, maar blijf het toch lastig vinden om echt 'nee' te zeggen. Misschien is 'liever niet' inderdaad wel een goed alternatief:-)

    BeantwoordenVerwijderen