Pagina's

STARTING OVER

Volgens mij heeft iedereen er wel eens over gefantaseerd: je spullen pakken en gewoon weggaan. Ergens heel ver hier vandaan een nieuw leven beginnen. Jezelf opnieuw uitvinden en de nieuwe jij aan nieuwe mensen laten zien. Mensen die je niet kennen, mensen die niets weten van die stomme fout die je maakte. Mensen die niets weten van die ene beschamende dag. Mensen die, want zo gaat dat in je fantasie natuurlijk, alleen maar jouw goede kanten zien. Gewoon opnieuw beginnen. Een schone lei. Alsof je net geboren bent in een nieuwe wereld vol mogelijkheden.


Toch hoef je daarvoor echt niet te emigreren naar Canada, Rusland of Australië. Je kunt namelijk elke dag, elk moment opnieuw beginnen. Fouten zijn er om goed te maken en schaamte is iets wat we allemaal kennen. Praat erover. Bied je excuses aan. Leg de situatie uit. Vertel. Vertel dat je je schaamt, dat je dit voortaan anders wilt doen. Vraag aan de mensen die om je geven of ze je erbij willen helpen.

Maar kies vooral. Kies elke dag opnieuw voor een nieuwe jij. Kies vandaag om blij en dankbaar te zijn, om niet meer te roddelen, niet meer te kwetsen of niet meer te liegen. En ga je vanmiddag de fout in? Kies dan gewoon opnieuw. Een nieuwe start, gewoon daar waar je nu staat en niet aan de andere kant van de wereld.

Er is een Chinees gezegde: 'Wil je gelukkig zijn, wees dan gelukkig.' 

Natuurlijk is het leven soms kut, natuurlijk zit alles tegen, maar toch. Het is een keuze hoe je ermee omgaat. Kies voor kracht, kies voor eerlijkheid, kies voor nieuw. Kies voor beter. Deel je leven vanaf vandaag in hoe jij dat wil. Kies voor je hart, kies voor jou.

Die nieuwe wereld vol mogelijkheden is altijd overal. Ook nu en straks en morgen en hier, om je heen.

Liefs,
Mariët.

37 opmerkingen:

  1. Wauw, zo goed geschreven! Het geeft me echt een super-positieve boost. En eigenlijk word ik dan alleen maar blij als ik ga nadenken over hoe ik nu op het moment in het leven sta. Ik krijg er een beetje zo'n KOMMAAROP WERELD gevoel van hihi. Je hebt vandaag in ieder geval een persoon een beetje blijer gemaakt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi. Ben een beetje speechless omdat ik regelmatig overnieuw zou willen beginnen. Heel mooi verwoord, toch moeilijk om het soms in te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Lauriëtte. En het is een proces hé, don't be too hard on yourself.

      Verwijderen
  3. Wat een goed artikel. Je slaat echt de spijker op z'n kop. Ik droom ook altijd om te vertrekkenben ergens een ander leven te beginnen waar mensen mij nog niet kennen. Maar beter is het om gewoon te accepteren en zo nodig elke dag opnieuw te beginnen.

    xx Farah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Farah, en inderdaad. Het kan altijd. Nu, hier, op dit moment. Zet die knop om.

      Verwijderen
  4. Ik denk dat ik deze gedachte wel honderd keer gehad heb. Maar het echt doen... Dat is lastig. Ooit heb ik de kans gekregen. Verhuisd naar Syracuse. Kwam weer terug.. Verhuisd naar een andere provincie. Kwam ik ook weer terug. Toch bleef ik terugkomen en nu heb ik de behoefte om weg te gaan niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt ook nooit 'wegrennen' voor jezelf. Je neemt jezelf altijd mee en je zult altijd fouten blijven maken. Daarom kun je er juist beter voor kiezen om thuis steeds opnieuw te starten. Kost een stuk minder tijd, geld en moeite. ;)

      Verwijderen
  5. Gister stond in de trein met mijn vouwfiets, afwezig en in gedachten (na rot dag op het werk). Blijkbaar stond ik super onhandig en stond ik iemand vreselijk in de weg die heel erg geïrriteerd reageerde. Verbaasd en zelf ook wat geïrriteerd gingen we ver van elkaar af zitten. Na een tijdje kwam de vrouw terug. Ze keek me aan en zei 'Ik heb een vervelende dag gehad vandaag en mijn reactie van net sloeg nergens op... sorry'. Ik vertelde haar net zo'n dag te hebben gehad... we moesten er allebei om lachen... Die sorry maakte mijn hele dag weer goed. En ja we maken inderdaad allemaal fouten en hebben allemaal wel eens een rot dag... groot of klein. Kiezen om je er een beter mens van te worden is inderdaad het mooiste wat je ervan kunt leren!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw, wat ontzettend goed en gaaf van die vrouw dat ze dat deed. Zoiets vergt moed, wie doet dat nou tegenwoordig nog? Wat een ontzettend mooi en leerzaam moment. Thanks for sharing!

      Verwijderen
  6. Heel mooi! En helemaal mee eens ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een goed geschreven artikel! Het zet me aan het denken en inderdaad, als je gelukkig wilt zijn, wees dan gelukkig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wauw, dit was precies wat ik nodig heb. zo vaak denk ik 'ik pak al mijn spullen en vertrek om ergens anders nieuw te beginnen', maar je kunt inderdaad niet voor jezelf wegrennen. prachtig geschreven :)
    xo, cheyenne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Cheyenne. Wegrennen voor jezelf is onmogelijk. Je neemt je onzekerheiden en twijfels altijd mee. Dus beter rustig op je plek blijven en de problemen bij de kern aanpakken.

      Verwijderen
  9. Super mooi geschreven! Hoe vaak ik als tiener niet in de grond heb willen verdwijnen.. haha pff. Maar je hoeft er inderdaad niet voor naar de andere kant van de wereld, al is het soms wel fijn om op een nieuwe plek te beginnen met nieuwe vrienden/collega's etc.
    Inmiddels ben ik me er wel steeds meer van bewust dat je heel veel dingen zelf (indirect) in de hand hebt. Ik probeer dus ook overal het mooie en goede van in te zien, en dat maakt me inderdaad een stukje gelukkiger.

    Al mag je van mij nog wel een positief stukje schrijven over die vervelende maatschappij die altijd maar beter/groter/duurder wil, en wat als je daar eigenlijk niet aan wil voldoen. Want dat vind ik nog wel lastig..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toch is het juist zo mooi dat je ook met vrienden die je al kent 'opnieuw' kunt beginnen. Een frisse start. Praat erover en geef elkaar die ruimte.

      Dat stukje komt eraan binnenkort! Thanks voor de inspiratie.

      Verwijderen
  10. Erg mooi geschreven, ik hou van je manier van schrijven, ik word er meteen weer terug vrolijk en positief van! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ahh dankjewel Laura! Fijn dat het je vrolijk en positief maakt!

      Verwijderen
  11. Wauw meid, mooi geschreven en ik ben het er helemaal mee eens. Zo'n keuze kan je elke dag maken, hoe groot of klein het ook mag zijn. In december besefte ik mij dat alles anders moest en ik heb het roer totaal om gegooid. Ik besloot om te genieten en voor mijzelf te kiezen. Om heel bewust een keuze te maken, een keuze met grote gevolgen maar wel één die mij gelukkig zou maken en dat is gelukt!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Alweer zo'n prachtig stuk, recht uit het hart.
    En alweer sta ik er helemaal achter...

    Ze zijn op dit moment helemaal 'hip & happening', van die bordjes met spreuken erop.
    En toch heb ik mijn gang volhangen met van die teksten, omdat alle die ik uitgekozen heb gewoon écht waar zijn en me iedere keer weer inspireren als ik de deur uitga.

    "Life's not about waiting for the storm to pass...It's about learning to dance in the rain!" is er één van en dat houd ik altijd in gedachte als er even een flinke bui boven mijn leven hangt. Dat je, ondanks tegenslagen, altijd een keuze hebt hoe je ermee dealt. Dat je het donker soms nodig hebt om weer te weten wat licht is. En dat je dan niet sterk en stoer hoeft te zijn, maar mag laten zien dat je kwetsbaar bent en hulp kunt gebruiken.

    Ik heb nadat ik bij jou ben geweest de Kracht van Kwetsbaarheid gelezen en wat zou het toch fijn zijn als we dat allemaal, al is het maar een beetje, wat meer kunnen doen. Onze muren laten zakken, vergevingsgezind zijn naar onszelf en daarmee ook naar anderen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Héérlijk toch juist? Al die spreuken! Ze zijn niet voor niets cliché, dat heeft een reden.

      Wat fijn dat je zo open bent over kwetsbaarheid. Ik vind nog steeds dat iedereen dat boek moet lezen. ^^

      Verwijderen
  13. Wat ontzettend mooi geschreven! En zo waar, opnieuw beginnen kan altijd, al denk ik zelf vaak dat het dan per se op het begin van een nieuwe week/maand/jaar moet (klinkt misschien een beetje stom), terwijl het ook gewoon NU kan. Bedankt voor dit inzicht. X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. You're welcome Zina! En dankjewel. Opnieuw beginnen kan ALTIJD. Juist oud en nieuw is niet de beste periode om 'opnieuw' te starten, omdat we dan nog volop in de winter zitten, in de donkere en teruggetrokken fase waarin we groeien naar nieuw leven en nieuwe inzichten.

      Verwijderen
  14. Ja dit heb ik zo vaak bedacht, maar er zijn dan weer zoveel dingen die mij tegenhouden. Toch zou ik het heel graag willen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt weggaan bedoel je? Voor sommige mensen is dat wel echt weggelegd, maar als ze het maar niet doen om weg te vluchten voor zichzelf. Dat werkt niet.

      Verwijderen