Pagina's

SAY WHAT?

Need more followers? Organize a giveaway with MissLipgloss. Wauw hee, natuurlijk wist ik dat het aantal volgers zou groeien, maar zó enorm? In een paar dagen ging dat bloglovin' getalletje van 685 naar 884! Hallo allemaal en welkom op Your Inspiration Blog! Ik weet dat jullie in de eerste instantie deze blog zijn gaan volgen om kans te maken op de fotoshoot en als je me weer wilt ontvolgen wanneer je niet gewonnen hebt; ga je gang. Maar wat ik natuurlijk eigenlijk hoop is dat jullie de tijd nemen om een beetje rond te kijken hier, te lezen wat ik zoal schrijf en dan hoop ik natuurlijk ook dat dat bevalt. Dat jullie er iets aan hebben en blijven hangen. Dus; welkom én hopelijk tot ziens!

--

Communicatie. Een enórm breed begrip, dus laat ik gelijk even duidelijk maken over welke communicatie ik het heb: die in een vriendschap. Je kan ontzettend veel overeenkomsten hebben en het gevoel hebben dat je vriendinnen enórm op je lijken... Toch zijn jullie anders. Verschillende mensen, met verschillende meningen, verwachtingen en principes.

Om met mezelf te beginnen: ik moet er niet aan denken om in zo'n vaste vriendengroep te zitten die alles van elkaar weten, elke dag appen en elke week iets met elkaar doen. Ik vergeet verjaardagen (want ik vergeet alles, dus ook verjaardagen). Ik hou niet van hele lange gesprekken via de telefoon, of dat nou via whatsapp is of bellend. Vraag me hoe oud mijn vrienden zijn of wat ze gestudeerd hebben; géén idee. Dat soort dingen vergeet ik. Soms zie ik vrienden, ondanks dat ze heel belangrijk voor me zijn, maanden niet. Regelmatig vergeet ik berichtjes te beantwoorden.

Maar, volgens mij ben ik wel ontzettend liefdevol naar mijn vrienden. Ben ik, wanneer we bij elkaar zijn, één en al aandacht voor ze en sta ik altijd voor ze klaar als er iets aan de hand is. Ik kan enorm met mijn vrienden lachen, eindeloze gesprekken voeren over zinnige en onzinnige dingen, advies geven waar nodig, of gewoon een dikke knuffel. Ik ben makkelijk, vergevingsgezind en eigenlijk is dat nooit nodig want boos, geïrriteerd of gekwetst ben ik niet snel.  Andersom maakt het mij niets uit als iemand mijn verjaardag vergeet of niet weet hoe oud ik ben en wat ik gestudeerd heb (nogal makkelijk: niets) en vind ik het juist heerlijk om te merken dat, als we elkaar een paar maanden niet hebben gezien, het voelt alsof het gister nog was. Nee, aan mijn vriendschappen geen regels. Voor mij betekent vriendschap; volledig mezelf kunnen zijn, de ander volledig zichzelf laten zijn en zó van elkaar houden.

Twee van de prachtige zielen die ik in mijn leven mag hebben


Toch betekent dat niet dat ik er zomaar vanuit kan gaan dat mijn vrienden ook zo denken. Jaren geleden leerde ik iemand kennen die me tot op de dag van vandaag bijzonder dierbaar is. Zij zit al sinds ze kan kruipen in een vaste vriendinnengroep die alles van elkaar weet, veel met elkaar onderneemt en nouja, precies waar ik niet van hou dus. Wij werden binnen no time ontzettend gek op elkaar en konden vreselijk met elkaar lachen, alles koek en ei. Tot ik haar verjaardag vergat. Auw. Onze vriendschap had op zoiets kunnen breken, ware het niet dat we hierover met elkaar zijn gaan praten. Zij gaf aan het moeilijk te vinden dat ik haar verjaardag vergat, niet overal van op de hoogte was en niet veel regelmatiger vroeg hoe het met haar ging, wat de laatste ontwikkelingen waren. Ik legde op mijn beurt uit dat ik er anders insta, hoe ik de vriendschap zie en dat ze enorm belangrijk voor me is op zielsniveau, maar dat standaard vriendschapsregels niet zo mijn ding zijn. En dat ik dagelijks met mijn vergeetachtigheid worstel, dat ik daar al mijn handen vol aan heb zonder ook iedere verjaardag te moeten onthouden.

Wat voor haar zo vanzelfsprekend is, is dat voor mij helemaal niet en andersom. We legden uit, we legden bij en we vonden precies de goede manier om vriendinnen te zijn. Ik accepteerde dingen van haar, zij van mij en alles was weer koek en ei (haha).

De boodschap? Praten is zo belangrijk! Hoe vaak komt het niet voor dat mensen ruzie hebben, puur omdat een opmerking verkeerd begrepen werd? Of omdat iemand een verjaardag of andere belangrijke datum vergat? Jouw vriendin kan daaruit misschien concluderen dat ze niet belangrijk genoeg voor je is, terwijl jij misschien wel helemaal niet om verjaardagen geeft en elke dag moet vechten tegen je vergeetachtigheid. Terwijl jij je liefde voor haar juist uit in de volledige aandacht die je haar geeft als je bij haar bent, de liefdevolle arm om haar heen als ze iets pijnlijkt met je deelt.

Met eentje die nu al heel lang aan de andere kant van de wereld zit: miss you!

Iedereen is een andere vriend. Maar je hoeft echt niet alleen om te gaan met mensen die precies zijn zoals jij, want communicatie doorbreekt die grenzen.

Zegt zij (soms structureel) dingen die bij jou verkeerd overkomen of pijn doen? Benoem het, en vraag wat ze bedoelde.
Belt hij je nooit? Benoem het, geef aan dat jij daar behoefte aan hebt en kijk hoe je het kunt oplossen.
Zou je vaker willen afspreken? Benoem het, en maak gelijk een afspraak.
Vraagt zij niet vaak genoeg hoe het met je gaat en voel jij je daardoor onbelangrijk? Benoem het, vraag hoe zij erin staat en bespreek je behoeftes.
Stuurt hij je veel te vaak berichtjes? Benoem het en geef aan dat jij daar geen behoefte aan hebt.

Dit soort dingen hoeven geen breekpunt te zijn, als je het maar weet van elkaar. Communicatie. De vriendin die ik net noemde weet nu hoe ik als vriendin ben en ze haalt uit haar vriendschap met mij weer andere dingen dan uit de vriendschap met haar vaste vriendengroep. We leggen elkaar geen regels op en dat vind ik fijn.

Zit jou iets dwars in een van je vriendschappen? Benoem het gewoon, vraag duidelijkheid, vraag wat je weten wil en bespreek samen hoe je ermee omgaat. Daar ben je toch juist vrienden voor?

En soms, heel soms, kan het voorkomen dat jullie eigenlijk helemaal niet zo goed bij elkaar passen. Maar ook dat is niet erg. Als dat voor jullie allebei duidelijk wordt en je besluit samen om dan maar niet of veel minder met elkaar om te gaan, dan weet je in elk geval waar je aan toe bent. Liever zo, dan eindeloos vastzitten aan een vriendschap die je pijn doet, die je heel veel energie kost en waarin je telkens twijfelt hoe een anders iets bedoelt. Vriendschap is er om energie in te stoppen, maar ook zeker energie uit te halen. Om van te genieten. Om jezelf te zijn en vrij te zijn. En juist precies zó geaccepteerd te worden.

Liefs,
Mariët.

17 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een eye opener, dit artikel :). Ik ben een van die lezeressen van MissLipgloss, en ben blij dat ik via haar jouw blog heb gevonden.
    Wat een heerlijke, heldere kijk heb jij op vriendschap zeg. Ik heb vaak het gevoel alsof er zo enorm veel regels aan vriendschap vast zitten. Ik ben enorm gek op mijn vrienden, maar wil me gewoon niet verplicht voelen persé iedere dag iets van me te moeten laten horen. Ik ben meer van het vrijblijvende, net als jij. Betekent uiteraard niet dat ik minder van mijn vrienden hou :).

    Ik hou je blog in de gaten, dus er blijft sowieso één nieuwe volger hangen ;-).

    Groetjes, Melissa

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je vergeet alleen ook weleens hoe oud je zus is of wanneer ze jarig is. Dat is dus niet OK.... hihi nee hoor lief susje...jij bent naasr mn fantastische zusje ook een echte vriendin. Love you x

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Erg mooi geschreven en inderdaad erg verhelderend. Hoewel mijn manier van vriendschap hebben totaal anders is dan die van jou snap ik het wel. Ik begrijp dat mensen daar anders in kunnen staan en dat de vriendschap daardoor anders loopt. Ik herken het ook wel in een vriendschap die ik heb.
    Wanneer je er beide totaal anders in staat wordt het denk ik toch ook een kwestie van water bij de wijn doen. De ene heeft te accepteren dat ze niet iedere dag berichtjes krijgt en dat er niet overal aan gedacht wordt. De ander heeft er dan toch wat meer rekening mee te houden hoe zeer het gewaardeerd wordt wanneer er wel een berichtje/telefoontje/whatever gedaan wordt. Communicatie is de sleutel tot vrijwel alles, dus absoluut in iets kostbaars als vriendschap ook van essentieel belang.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi!

    Wauw, alsof het zo moest zijn dat ik op dit artikeltje stuitte.
    Ik volgde je ook in de eerste instantie voor de fotoshoot.
    Maar nu ik dit heb gelezen, weet ik zèker dat ik je blijf volgen.
    Want wow ik ben hier toch eventjes stil van.
    Dit is namelijk precies wat ik nèt even nodig had. Het heeft me echt aan het denken gezet.
    Ik ga er automatisch vanuit dat vriendinnen je zomaar even een kaartje sturen als je het nodig hebt, elke dag even vragen hoe het met je gaat als je het even niet zo makkelijk hebt. Elkaar minstens 1x in de maand zien ( niet dat ik dat precies bijhoud, maar na een tijdje vind ik het nodig tijd om weer af te spreken) als je bij elkaar in de buurt woont, en meer van dat soort dingen. Waarom? Omdat ik dat zelf doe.Door dit artikel realiseer ik mij dat het niet hoeft te betekenen dat mijn vriendinnen dat ook zo vanzelfsprekend vinden, en dat als ze dat niet doen, niet om mij geven. Maar dat ze een vriendschap misschien gewoon anders zien. En dat ik van de 1 wel elke dag een berichtje krijg en af en toe een kaartje, maar van een andere vriendin 1x in de zoveel tijd een kort appje.

    Ik kan je alleen maar ontzettend bedanken voor dit inzicht. Want zo had ik het nooit bekeken!

    Liefs,

    Denise

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtig mooi stuk tekst. Geweldig mooi. En tevens toch wel herkenbaar, niet op de manier dat ik mijn vriendin verwaarloos, denk ik, maar onze communicatie is slechter geworden met de jaren dat we elkaar kennen. Daar baal ik van, maar weet niet of het aan mij of de tegenpool ligt. En daar ligt toch echt een vraagteken, onzekerheid. Als we elkaar spreken lijkt het net of er vaker stiltes zijn, geen gespreksonderwerpen meer. En dat is dan via WhatsApp of Facebook, dus ik denk, dat je soms "gewoon" uit elkaar groeit zonder een reden.
    Dit artikel kwam dus eigenlijk wel goed uit. Ik ben mij gaan beseffen dat ik mijzelf aan haar opdring. Wellicht heb ik dit teveel gedaan, puur uit onzekerheid en ik denk dat ik haar gewoon een keer vaker moet vragen hoe het is. Maar echt hoe het is. Ik zou haar namelijk nog wel eens goed kunnen nodig hebben. Dus dit zet je wel even aan het denken. Top. Is wel eens goed voor een mens om wat beter na te denken dan je deed. Want eigenlijk denken we allemaal niet na en is het allemaal maar gewoon.
    Dus bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi! In vriendschap is het geven en nemen. Zodra de balans daarin weg is, kun je je afvragen of er nog van vriendschap sprake is.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik volg je al een tijdje en ik heb het al eens eerder gezegd, ik ben blij dat ik je blog heb leren kennen. Je schrijft mooie, pure, echte blogs, dingen die je wilt delen of dingen die je wilt laten zien. Credits to you & Your Inspiration Blog! Geniet van je mooie Bloglovin aantal.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh my.. Je blog is booming! Haha
    Wat een mooi artikel heb je geschreven, en wat een feest der herkenning. Mede door mijn chronische ziekte moet ik vaak uitjes laten schieten, en alleen mensen die je echt kennen accepteren dat je niet op hn verjaardag kan komen. Als ik hem niet vergeten ben,. In een vrienden groep zitten lijkt mij mooi, maar na een paar dagen ben ik zo toe aan me-time. Ik ben graag op mijzelf, om bij te tanken maar ook om creatief bezig te zijn. Vergeet vaak berichtjes etc. Ik voelde mij er altijd schuldig om en had het gevoel dat ik achter de kar aan rende, wat goed om het om te buigen en het van deze kant te bekijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Onwijs mooi geschreven, zo waar :)
    Herkenbaar ook, ben niet zo goed in vriendschappen op 'regeltjesniveau', maar er zijn mensen waarmee je gewoon een goede en bijzondere klik hebt.

    En toevallig: ik zat me laatst nog af te vragen waarom je nog niet al 10 keer zo veel followers had als je had. Dit is een goed beginnetje, hihi. Je verdient ze, als je 't mij vraagt!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik dacht dat ik slecht was in vriendschappen (vergeten naar dingen te vragen bijvoorbeeld), maar nu ik dit lees kan het wel eens zo zijn dat ik er andere dingen uithaal, andere dingen belangrijker vind... Interessant. Bedankt voor je blog. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb je inderdaad gevonden via Cynthia, stiekem al eens eerder eigenlijk, maar dat wil niet zeggen dat ik nooit meer terug kom! I like your blog. En dit verhaaltje is top! Ik herken er inderdaad wel wat dingen in. En inderdaad: die communicatie, zó belangrijk! Soms kan dit nog wel eens lastig zijn, omdat de ander deze stap misschien mist en daardoor de 'overmatige communicatie' misschien weer verkeerd opvat. Maar dat moet je dan maar weer uitleggen toch, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Het is goed om elkaar in een vriendschap in je waarde te laten. Toch kan je elkaar soms ook tegemoet komen. Ik ben ook erg slecht in verjaardagen onthouden en dergelijke. Ook ik heb een vriendin die dit wel heel belangrijk vind. Speciaal voor haar doe ik extra mijn best dit te onthouden. Omdat zij weet dat ik dit lastig vind, is mijn felicitatie voor haar juist nog extra waardevol. Het is goed om jezelf te zijn, maar soms kan het ook goed zijn om voor de mensen van wie je houd dat los te laten en iets te doen wat jou niet perse van nature afgaat.

    BeantwoordenVerwijderen