Pagina's

THE REAL LIFE



Gister plaatste ik, geïnspireerd door Lianne, die weer geïnspireerd was door Suus, deze selfie op Instragram. Hashtag #thereallife. Als je door mijn Instagramfeed scrollt zie je een explosie aan lekker en gezond en mooi eten, elke keer maar weer wandelingen over het strand, zonsondergangen kijken, mooie foto's die ik gemaakt heb, mooie plekjes in huis, heel veel big smiles, en soms een (paar) selfie(s) met 'seemingly perfect hair' en lieve foto's met Vriend. Alsof mijn leven perfect is. 


En ergens voelt dat ook zo, voor mij. Laatst besefte ik me ineens heel erg dat ik oprecht gelukkig ben. We zaten in de auto en ik was gekke dansjes aan het doen op de muziek en Vriend lag helemaal dubbel om me. En toen dacht ik: "Weetje..." (dat zeg ik wel eens tegen mezelf) "Mijn leven is echt niet perfect. Gelúkkig niet, stel je voor. Wat een druk zou er dan op mijn schouders rusten om het zo te houden. Maar ik ben oprecht gelukkig.

Ik heb het geluk dat ik Vriend ben tegengekomen,  dat we samen een heel fijn huisje konden kopen bij het strand (een droom die uitkwam), dat hij zo ontzettend supportive is, in alles, maar vooral in mijn creativiteit, mijn fotografie. Dat we daarom samen besloten dat ik zou stoppen met mijn bijbaan en me volledig zou focussen op mijn fotografie. Een droombaan. Dat wij de filosofie delen dat we werken om te leven en niet andersom. Dat ik daarom kan toegeven aan het feit dat ik nooit een ontzettend drukbezet fotografe zou willen zijn, ik geniet veel te veel van mijn vrije tijd. We roeien met de riemen die we hebben, en die riemen zijn hartstikke ok. We zijn rijk. Immaterieel, omdat we elkaar hebben, en super lieve en geweldige families en vrienden. Maar ook materieel.  

Want naast ons heerlijke huisje, waar ik elke dag nog verliefder op word, kunnen we ons ook elke dag heerlijk eten veroorloven. Kunnen we af en toe naar de bios, uit eten en zelfs op vakantie. Ik ben dit jaar naar Thailand en Maleisië geweest, ga straks met Vriend naar Santorini en een reis naar Fins Lapland staat ook al op de planning. Ohja, en Frankrijk nog tussendoor. Ik bedoel maar. We zijn gezegende mensen. Ik heb echt geluk, ik werk hard voor mijn geluk en ik ben oprecht gelukkig.

Alles wat je van mij ziet online is waar en echt. Maar wat je (tot gister) dus níet ziet op mijn Instagram feed, zijn de dagen en dagen van editen, in een oud shirt, zonder make-up en met vet haar. Wat je níet ziet, zijn de momenten dat ik mijn buik vasthoud en niet van haar kan houden, omdat ze niet plat genoeg is. Wat je niet ziet, zijn de momenten dat ik twijfel of ik wel leuk genoeg ben, als iemand een berichtje niet beantwoordt. Wat je niet ziet, zijn de vervelende dingen die gebeuren in mijn directe omgeving, zoals relaties die uitgaan. Mensen waar je van houdt, die je kwijtraakt. Wat je niet zag, zijn de momenten voor ik me stortte op de fotografie, dat ik huilend op de bank zat omdat ik bang was dat ik het allemaal niet kon. Wat je niet ziet, is dat ook ik gewoon administratie moet doen, wasjes moet draaien en moet stofzuigen. 

Nee, ik ben niet altijd op mijn mooist, ik ben niet altijd blij en super zelfverzekerd, ik ben niet altijd betrokken, ik doe niet de hele dag alleen maar leuke dingen. Ik ben geen sprookje, ik ben een echt mens. Net als jij. Met ups and downs.

Maar weetje? Ik wil ook helemaal geen sprookje zijn. Ik wíl echt zijn. Stel je voor dat ik een sprookje was, dan moest alles perfect zijn. Veel te vermoeiend. Nee, ik ben niet perfect. Maar ik ben wel goed zoals ik ben. Net als jij.

via Leonie Dawson


Volgens mij zijn er twee dingen die belangrijk zijn als je hierover nadenkt en dat zijn acceptatie en 
keuzes maken. Kies hoe je wilt leven en ga daarvoor, zoals ik heel bewust kies om te leven zoals ik nu leef, waardoor ik mezelf de vrije tijd kan geven om 's ochtends uitgebreid bloglovin' bij te lezen en bijna elke dag even naar het strand te gaan. En dan acceptatie. Accepteer dat jij genoeg bent. Dat niet alles perfect is en besef je dat dat eigenlijk wel fijn is.

Ik stel mezelf vaak een simpele vraag als er iets niet naar mijn zin is: Kan ik hier iets aan veranderen? Is het antwoord ja, doe er dan iets aan. Is het antwoord nee? Accepteer het dan. Leer ermee omgaan.

Leer dat jij genoeg bent. Precies zoals je bent. Niet op de manier van: 'Ik ben nu eenmaal zoals ik ben' en je daar dan achter verschuilen. Natuurlijk is er ruimte voor ontwikkeling, maak je fouten en herstel je die, groei je steeds door naar een nieuwere of betere versie van jezelf. Maar wees niet boos op jezelf als het een dagje niet lukt. Als het even niet gaat zoals je zou willen. Laat het los, accepteer het en maak de keuze om te veranderen wat je veranderen kan en met de rest goed te leren omgaan. 

In dit mooie artikel van Kristen Hedges las ik de volgende zin:

I Am Spirit. I Am Passion. I Am Art. I Am Creation. I Am Divine. I Am Love.

En zo is het maar net. En jij ook. En die minder instagram-waardige en onzekere momentjes? Die horen er gewoon bij. 

Liefs,

Mariët. 

28 opmerkingen:

  1. Wat een fijn blogje. Ergens is dit de onderliggende boodschap van wat ik zelf geschreven heb, alleen geef ik op de vraag of ik er iets aan kan doen 'ja' als antwoord en accepteer ik daarom mijn strijd tegen de kilo's niet. Heel verfrissend om iets te lezen dat niet alles vanzelf gaat, want ja, bloggen gaat tegenwoordig wel veel om laten zien wat je allemaal hebt en een perfect beeld creëren. Wat overigens niet betekent dat je dan maar moet stoppen met positieve foto's delen, want die zijn nog altijd ontzettend inspirerend, maar ik vind het wel fijn om een tegenhanger te vinden. Zo af en toe word ik ook overvallen door zo'n geluksmomentje dat je denkt: wat is het leven fijn. Ik heb geweldige vrienden, hoef me nooit zorgen te maken over geld, mijn studie gaat goed, ik heb een leuke en uitdagende bijbaan, ik ben bezig met een minibeetje mijn eigen bedrijfje opzetten; zoveel meer waard dan dagen waarop alles stom is.

    Dus: bedankt voor je blog. Maakt mijn dag heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi blogje, en hoe fijn is het dat je oprecht gelukkig bent.
    En ben wel een beetje jaloers op je relatie hoor, klinkt heel goed allemaal. :) Het is goed om af en toe eens stil te staan bij de dingen die je gelukkig maken, hoe groot of klein ook. En die positieve foto's op social media zijn juist goed denk ik, een reminder voor jezelf en voor anderen, dat iedereen gelukkig kan zijn met wat ze hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi geschreven en zo waar!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi! Heel herkenbaar. We moeten inderdaad allemaal de administratie doen en nee, ik zou normaal gesproken vanmiddag geen selfie maken als ik afval naar de stort ga brengen, maar misschien is dat wel precies wat ik ga doen :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo waar, en dit zouden heel veel andere mensen eens moeten lezen! Er word zo vaak een sprookjes idee gecreëerd op social media. Terwijl het leven niet perfect is. Soms is het lelijk of moe of vervelend, maar dat is helemaal oké, het hoort erbij. Ik zit nu ook heerlijk koos make-uploos te bloggen en ik voel me prima. Ik ben gelukkig, zelfs nu dingen niet goed gaan. Ik ben dankbaar voor de dingen die ik wel heb!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heb je het mooi verwoord. En wat leuk ook om te lezen dat je oprecht gelukkig bent. Je staat ook stil bij dingen die zo 'normaal' lijken. Dingen als een dak boven je hoofd en elke dag kunnen eten. En nee, ik zou ook niet perfect willen zijn. Zo is het goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig om te lezen dat je zo gelukkig bent en je daar zo bewust van bent. Dankbaar zijn voor wat je hebt. Je best doen om jezelf te accepteren maar ook het beste uit jezelf naar boven halen.
    Je artikel is een wijze levensles voor velen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ah Mariët, wat een ontzettend mooie en wijze blog! <3 en wat leuk om te zien dat je ook 'the real life' omarmt :) Love it. En de dingen die je schrijft zijn puur en waar. Het gaat er idd ook niet om dat we met z'n allen onze ongeluk-dingen gaan posten of zo, maar gewoon, wat meer het 'complete plaatje' laten zien...

    En wat een mooie foto van jou. Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vond het echt goed dat je die foto deelde op instagram! (En hij ziet er nog steeds goed uit) We hoeven helemaal niet in zo'n sprookjeswereld te leven waar alles er perfect uitziet..

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie woorden! Heel goed om te lezen dat je oprecht gelukkig bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel mooi verhaal en had het net even nodig :) Als je veel blogs en instagram accounts mag geloven lijkt het net alsof iedereen de hele dag sport, gezond eet, mooie dingen ziet en gelukkig is. Mooie levens inspireren, maar het is goed om er soms bij stil te staan dat dat niet de enige waarheid is. Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zo mooi.... Ik ga hier niets aan toevoegen, behalve een 'dank je wel'.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel goed en mooi! Ik herken mezelf in al je twijfels en ook alle momentjes van geluk. Hoort allemaal bij het leven, maar het is inderdaad denk ik goed om dat ook zo naar de buitenwereld over te dragen. Ik denk dat veel mensen hier inspiratie uit kunnen halen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Niets aan toe te voegen, haha, heel mooi geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Weer zo mooi geschreven! Zo fijn :-) En ja dat oprecht gelukkig zijn heb ik de laatste tijd ook steeds vaker, als ik even niet aan alle sociale/maatschappelijke druk denk. Fijn is dat. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat word ik gelukkig van deze post, van mensen zoals jij, en van dit soort eerlijke, oprechte momenten. Zonder opsmuk jezelf op internet (en zeker ook in het echt) neerzetten, is jezelf kwetsbaar opstellen - eng, maar zeker de moeite waard. Mijn ervaring is dat door die façade aan de kant te zetten, de filters van het digitale leven af - je veel meer gaat ervaren, veel meer echt gaat leven.

    Bedankt voor je mooie artikel en veel liefs vanaf de in elkaar gezakte bank, met een scheur in mijn broek en haar op een vettige knot.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zonder make-up ben je ook super mooi en belangrijker nog... je bent lief geweldig!! Ps. Wat heb jij een leuke vriend!!! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. For the record: dit is Vriend die zichzelf anoniem op probeert te hemelen. :')

      (En terecht!)

      Verwijderen
    2. Hahaha, lekker stel zijn jullie toch ook he!

      Verwijderen
  18. Heel mooie post, ben het helemaal met je eens. En wat fijn dat je gelukkig bent!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. WAUW WAUW WAUW! Helemaal mee eens! En zo goed te horen dat je helemaal gelukkig bent! Verdien je! en wat heb ik een respect voor je inspirerende blog zeg! talent!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooi geschreven. En waar ook, ik ben er stil van.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik word altijd helemaal gelukkig als ik iets van je lees, heel erg mooie post!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooi, dankjewel! Ik ben ook gelukkig, niet elk moment van elke dag. Dat kan ook niet, hoe zou ik anders weten wat het was om gelukkig te zijn? Dan moest dat 'normaal' zijn....

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat kan jij ontzettend mooi schrijven!!! Ik heb echt heel erg genoten van deze blogpost :)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat mooi geschreven en ontzettend waar. Ik kreeg laatst een mailtje met als onderwerp 'Ideale Leven' op een moment waarop dat alles behalve het geval was. Toen ik deelde dat ik een rotdag had, kreeg ik iedereen over me heen. Bijzonder dat mensen vooral de leuke kant willen zien!

    BeantwoordenVerwijderen