Pagina's

THE BODY: BEAUTY OR FUNCTION?

Tegenwoordig moet alles mooi zijn, perfect zijn. Zelfs dingen die puur functioneel zijn moeten tegenwoordig mooi zijn. We spenderen kostbare minuten van onze dag aan het stylen van ons ontbijt, zodat we er een perfect instagram plaatje van kunnen maken. We zijn aan het daten en wijzen iemand af omdat hij een 'stom shirt' draagt of een 'rare lach' of andere 'vreemde gewoonte' heeft. We zijn eeuwig kritisch op ons eigen lichaam en dat van anderen. We moeten die ene selfie 36x opnieuw maken omdat op deze ons voorhoofd raar is en op die andere knijpen we teveel met onze ogen.
Ik krijg steeds meer het idee dat we tegenwoordig twee 'kanten' hebben om ons bij te scharen en dat de groep die zich er buiten wil houden steeds kleiner wordt.

Of ons lijf moet perfect zijn (of dat nu skinny, fit, healthy, plat, sixpack, curvy of toned is) en daar werken we keihard voor door te sporten, geen chocola meer aan te raken en onze Instagram en Pinterest vol te knallen met quotes als: 'Do it for the "wow you got hot"' en 'Strong is the new sexy' en 'One workout closer to being sexy as fuck'.

Of we behoren tot de groep mensen die 'elk lichaam mooi vinden zoals het is', die in imperfectie schoonheid (willen) zien, die heel opzichtig chocoladetaart eten en hun Instagram en Pinterest vol knallen met plaatjes van curvy vrouwen en quotes als: 'Being sexy has nothing to do with being toned' en 'Girls are like country roads, the best ones have curves'.

Er zijn vast nog meer 'groepen' maar wat me vooral opvalt is dat het altijd om 'mooi', 'perfect' en 'sexy' draait. Ons lichaam moet sexy zijn, we bekijken onszelf en elkaar met altijd weer diezelfde vragen: "Zien we er mooi uit? Zijn we aantrekkelijk zo?" 

Maar wat nu als we mooi, perfect en sexy even loskoppelen van de functie van ons lichaam? Een tijd terug schreef ik daar dit artikel over, waar ik nog steeds helemaal achter sta. Er is natuurlijk helemaal niets mis mee om mooi te willen zijn, jezelf goed te verzorgen en soms een beetje op te doffen zodat je jezelf mooier of meer sexy voelt, maar het zou los moeten staan van de functionaliteit. Toen ik nadacht over een goede vergelijking keek ik naast me en zag ik mijn printer staan. Ga je mijn lichaam nu vergelijken met een printer? Ja dat ga ik.

De ene printer is zwart, de andere grijs, weer een andere wit. Sommigen zijn heel groot, anderen wat kleiner, maar het doel is hetzelfde; printen. Natuurlijk is het ontzettend leuk om je printer een beetje mooier te maken, dat staat gewoon leuk op je bureau. Stipjes met nagellak, washi-tape, noem maar op. Maar het blijft een printer. En die printer is pas stom, 'onwaardig' of nutteloos als hij niet meer doet wat hij moet doen: printen.

Ons lichaam is een soort vaas voor onze ziel, onze geest, ons karakter en onze persoonlijkheid. Onze meningen, gedachten, gevoelens en emoties worden erdoor bijeengehouden en het maakt ons af als persoon. Het heeft functies: zien, horen, ruiken, voelen, proeven, ons verplaatsen. We genieten van een aanraking, van een lekkere hap eten, van mooie muziek. We dansen in de regen en wandelen over het strand of door het bos. En het ene lichaam is wit, het andere bruin, en weer een andere zit vol met sproetjes of moedervlekken. Sommigen zijn heel groot, anderen wat kleiner, maar het doel is hetzelfde; een behuizing zijn voor onze ziel, onze persoonlijkheid. Natuurlijk is het ontzettend leuk om je lichaam mooi te maken en goed te verzorgen, en dat mag ook. Één van de functies is ook zeker schoonheid en aantrekkelijkheid, voor degene met wie je je leven (in de toekomst) deelt. Niet voor de sixpack-selfies op instagram. Niet de hele wereld hoeft je mooi en sexy te vinden.

Make-up, mooie kleding, sieraden en gezond eten en sporten, allemaal prima en hartstikke leuk. Maar de waarde van je lichaam hangt er niet van af. Zolang het doet wat het moet doen, die behuizing zijn, is het iets om dankbaar voor te zijn en van te houden. En is het "mooi" met een andere definitie. En als je je dan óók nog eens heel sexy voelt in die behuizing; top. Maar het zou niet altijd het hoofddoel moeten zijn.

Het leven lijkt soms wel om mooie lichamen te draaien, je kunt bijna geen tijdschrift open slaan, geen tv-zender aanzetten en geen website openen zonder (al dan niet) gephotoshopte lichamen, halfblote selfies en programma's over afvallen en make-overs tegen te komen. Maar laten we alsjeblieft niet vergeten wat écht gelukkig maakt: gezondheid en liefde. Wat ook hartstikke goed kan met een lichaam zonder sixpack, mét striae en sproetjes.

Liefs,
Mariët.

Extra leestip: dit artikel van Andria Lindquist.

21 opmerkingen:

  1. Zo mee eens :)
    Het grappige is: wat kun je nou met een mooi lichaam? Wat heb je eraan? In mijn ogen vrij weinig.

    Ik zie (vooral op Instagram) veel mensen die obsessief met hun uiterlijk bezig zijn. Ik heb zelf totaal geen issues met mijn uiterlijk, maar ik betrapte mezelf tijdens het passen in een winkel laatst op de gedachte dat een bepaald kledingstuk me vast beter had gestaan als ik een #fitgirl was. Bleh. Geen leuke gedachte!

    Een goed werkend lichaam met een mooi innerlijk is 100000x belangrijker dan een mooi omhulseltje :)
    Super mooi geschreven Mariët!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Lisanne voor je reactie en je tweet! Wat goed dat het je gelijk opviel dat je zo'n gedachte had.

      Verwijderen
  2. Wow. Wat een ongelooflijk sterk en práchtig artikel is dit. Zat 't bijna met open mond te lezen: zo mooi heb je het verwoord.
    Uiteraard ook ontzettend mee eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik werd getriggered door een tweet van Lisanne met een link naar deze blogpost. Gelezen... En ik ben het er maar voor een (klein) deel mee eens. In de eerste plaats wil ik me door jou natuurlijk helemaal niet laten indelen in welke groep dan ook. In de tweede plaats heb ik gemakkelijk praten... Ik ben bijna 55 en heb een prima baan en een prima leven. Onafhankelijk van mijn fysieke schoonheid. Ik loop mank vanwege amputaties aan mijn voet, heb littekens in mijn gezicht, schouder en hals omdat ik kanker heb gehad, heb in totaal 2 meter litteken op mijn benen en mijn borst vanwege een bypassoperatie, ik heb valse tanden en nog andere fysieke ongemakken. Ik heb gemakkelijk praten, want mij kan het helemaal niets schelen! ik hoef mij niet te spiegelen aan de absurde schoonheidseisen uit de reclame. Maar wat als je geen baan hebt? Met mijn beperkingen sta ik op mijlen achterstand bij sollicitatie, hoe goed ik ook in mijn vak ben (dat gaat over innerlijk, meestal). En hoe je het wendt of keert, ook als ik op zoek zou zijn naar een partner heb ik achterstand. Hoewel dat op mijn leeftijd veel minder een rol speelt dan tussen 15 en 40 jaar oud...
    Ik dress mijn ontbjt niet voor social media-entries en ik heb van mijn leven nog geen 36 selfies gemaakt. Ik hoef dat niet te doen, omdat ik niks hoef te bewijzen, volslagen onafhankelijk ben. Helemaal onafhankelijk? Ehhh. Nee, niet helemaal. Vanwege mijn functie droeg ik tot begin van dit jaar een overhemd met een colbert op mijn werk. Omdat mijn functie veranderd is draag ik inmiddels dagelijks een pak. Nog net geen stropdas... Ik pas mij dus aan om er verzorgd uit te zien. Dat zou eigenlijk niet nodig moeten zijn, in die zin ben ik het wel eens met jouw verhaal. Maar als ik mijn kleding niet afstem, neemt mijn geloofwaardigheid stom genoeg af. Dus doe ik concessies en kleed ik mij als ik na het werk thuiskom om in iets gemakkelijks...
    En ik ben het ook eens met wat je schrijft over exhibitionisme, het overal en nergens en je voortdurend laten zien. Of het nu een lijf is of een bord eten... (stiekem vind ik het soms ook leuk om een foto te tweeten van weer zo'n gelukte fantastische soep...).

    Kortom, als je met alles onder de pannen bent, dan hoef je misschien niet vanwege je uiterlijk op te vallen. Als dat niet zo is, heb je een grote voorsprong when you got the looks. Dat laat onverlet dat het sneu is om je daar op voor te laten staan, dat laat onverlet dat je, mooi of niet mooi (says who?) jezelf er wel verzorgd uit kunt laten zien...
    Oh... ik ben alleen op Twitter in de social media, dus ik ben anoniem hier. Nu niet meer, want ik ben Ruud Ketelaar, @ruudketelaar en mijn site vind je met de URL www.ruudketelaar.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ruud, dankjewel voor je uitgebreide en openhartige reactie op dit artikel. Eigenlijk, als ik het zo lees, zijn we het denk ik nog meer met elkaar eens dan we misschien doorhebben, we verwoorden het alleen anders. Ik vind het ontzettend mooi om te lezen dat jij je niet druk maakt om je uiterlijk en niet gevoelig bent voor de invloed van de (sociale) media. Helaas is dat voor heel veel jonge mensen wel zo.

      Uiteraard deel ik niemand in een bepaalde groep in, ik geef alleen aan dat de twee voorbeelden die ik noem hetgeen is wat ik verreweg het meest tegenkom in mijn online omgeving en dat ik daar dus juist niet van hou.

      Het is ongelooflijk jammer dat uiterlijk een rol speelt bij zoveel werkgebieden, en het zou niet zo moeten zijn. Maar helaas... Toch zie ik daar langzaam maar zeker op sommige plekken verandering in komen, en ik hoop met dit soort artikelen puur het bewustzijn te vergroten en daar een heel klein kiezelsteentje aan bij te dragen.

      Tegen het jezelf er verzorgd uit laten zien heb ik niets, zoals ik in mijn artikel ook aangeef. Dit focust voornamelijk op de (jonge maar soms ook oudere) mensen die in hun online omgeving heel erg focussen op hun lichaam.

      Verwijderen
  4. Wauw. Amen :) Ik maak me net zo goed druk om mijn lichaam, maar dat komt eerder door kritiek van anderen. Met een eetproblematische achtergrond is dat niet altijd even makkelijk. Ik was altijd 'botje' en 'anorexia' op het schoolplein, en nu ik curves krijg omdat ik er niet zoveel meer op let merk ik dat ik mezelf weer terugtrek naar dat ik 'dun' moet zijn. Waarom? Geen idee. Zolang ik er maar niet in doorsla, want ik ben nog nooit zo gezond geweest als nu. Goed, ik weet niet waarom ik dit er hier allemaal uit gooi :'D. Maar hele mooie post, en die foto <33 sweet memories ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig stuk! Zo mooi verwoord <3

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit soort stukjes kan je echt fantastisch schrijven. Elke keer als je weer een soort artikel als dit schrijft, laat ik me er echt door inspireren. Mooi! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi stuk, kan me er helemaal in vinden.

    M'n ontbijt stylen voor instagram, kan me t werkelijk waar niet voorstellen dat ik dat ooit zou doen. Natuurlijk is het fijn complimentjes en waardering te krijgen van anderen (al dan niet voor je lichaam) maar de basis aan zelfwaardering en vertrouwen moet eigenlijk van binnenuit komen. Als iedereen zich dat zou beseffen zouden we met z'n alle een stuk gelukkiger zijn denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw Mariët wat een prachtig artikel. wat ontzettend goed verwoord en mooi geschreven! Ik ben het zo met je eens! Het is veel belangrijker dat je lichaam goed functioneert.. gezond is en je ermee kan doen wat je wilt doen! Geweldig voorbeeld van die printer!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi,

    Ergens geloof ik dat de zoektocht naar een eigen identiteit, vooral online, enorm verschoven is naar uiterlijkheden. Persoonlijk vind ik dat jammer, maar ik besef dat dit voornamelijk is omdat ik als puber last had van overgewicht en dus de negatieve zijde heb ervaren. Nu die periode voorbij is kan ik het allemaal best relativeren, maar ik hou mijn hart vast voor de tieners van de dag van vandaag.

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zóó mee eens! Het lijkt ook wel steeds erger te worden. Tuurlijk doe ik er ook wel eens aan mee (uhh lelijke foto, want de spruitjes staan er niet goed op ;p), maar het moet niet gekker worden hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel fijn stuk dit en prachtig geschreven! Ik ben het er helemaal mee eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je hebt het echt prachtig verwoord!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een heerlijk artikel! Mijn lichaam is altijd al iets geweest waar ik moeite mee heb gehad, dus zulke artikelen maken mijn dag altijd weer goed :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig artikel en helemaal naar waarheid!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heel mooi geschreven en je hebt ook helemaal gelijk!
    Ik heb er ook al eens een blog aan gewijd. Mensen verliezen zichzelf compleet in het doel om perfect te zijn, krijgen psychische problemen, worden depressief of zelf erger.
    Iedereen is anders, en zo is ieder lichaam. Helaas is het soms heel moeilijk om het zo te bekijken, vooral als je er al 'in' zit.

    Ik hoop dat je veel mensen bereikt met deze blog. (zou ik hem eventueel mogen delen op mijn eigen blog? Met link naar jou natuurlijk!)

    BeantwoordenVerwijderen