Pagina's

TWO THINGS I NEVER THOUGHT I'D DO (AGAIN)

Zoals sommigen van jullie weten heb ik niet gestudeerd. Na het behalen van mijn HAVO diploma heb ik aan een aantal studies gedacht en ben ik aan twee studies  (fotografie en iets heel anders: sociaal werk) ook echt begonnen, maar beiden na drie maanden weer gestopt om verschillende redenen. Ik ben een autodidact en leer het beste als ik dat helemaal op mijn eigen manier kan doen, zo heb ik mezelf fotograferen aangeleerd, maar ook het editen van foto's en nog wat andere kennis en vaardigheden waar ik vroeger veel mee heb gedaan.


Toch kriebelt het regelmatig en zou ik nog eens willen studeren, al is het maar zelf. Thuis. Ik wil me verder ontwikkelen. Dus heb ik een tijdje gezocht naar een deeltijd HBO studie die me aanspreekt zodat ik het eventueel zou kunnen combineren met mijn werk als fotografe, maar tot nu toe heb ik niets gevonden. Een thuisstudie is ook een prima optie, aangezien ik het niet doe om van baan te wisselen uiteindelijk, maar puur voor mezelf.

Toen kwam ik via dit artikel terecht bij het boek 'How Not to Die'. Nogal een extreme titel, maar toch werd ik nieuwsgierig en bestelde ik het. Inmiddels heb ik de twee inleidende stukken gelezen, die zoveel indruk op me maakten dat ik ze opnieuw ben gaan lezen met een notitieboek erbij. Dit boek wil ik niet zomaar lezen, dit boek wil ik bestuderen! Ik probeer nu terwijl ik dit artikel maak in een paar zinnen samen te vatten waar dit boek over gaat, maar het lukt me niet zonder het tekort te doen.

Het gaat over gezonde voeding, over de 15 leidende doodsoorzaken in de westerse landen, epigenetics, telomeres, allemaal vanuit de wetenschappelijke hoek bekeken maar vertaald naar een niveau dat voor iedereen te begrijpen is. Het boek is mede zo dik omdat er een enorm gedeelte voor de (wetenschappelijke onderzoeken als) bronnen gebruikt moest worden. Het boek is mede zo tof omdat de makers ervan niet gesponsord worden door de farma of andere bedrijven die baat hebben bij zijn boodschap, alle opbrengsten gaan naar goede doelen en de verdere verspreiding van die boodschap - hoe leef je nu echt gezond? Hij zoomt kort in op de schokkende waarheid dat medische opleidingen (in Amerika in elk geval) in het beste geval 21 uur besteden aan nutrition (minder dan 1% van het hele curriculum) en dat van alle doktersbezoeken maar gemiddeld 10 seconden over nutrition gepraat wordt, dat dokters betaald krijgen naar de hoeveelheid medicijnen en behandelingen die ze uitschrijven in plaats van naar de hoeveelheid tijd die ze besteden aan het onderwijzen van de patient over een gezonde leefstijl en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik heb de neiging de hele inleidende stukken hier over te typen, maar als dit je interesseert - koop het boek!

Zelf heb ik in elk geval besloten dit boek te gaan bestuderen en misschien nog wel verder te zoeken naar een fijne thuisstudie op het gebied van natuurvoeding of iets in die richting. Dus, Jetje gaat weer leren!

Oh enne, nog zoiets waarvan ik altijd dacht dat ik er niet aan zou beginnen: Snapchat. Jaja. Zondagavond hingen we op de bank bij vrienden en werd ik overgehaald een account te maken en... Ik vind het best leuk! Mijn username is net als op alle andere social media kanalen gewoon 'marietmons' - see you there!

Liefs,
Mariët.

16 opmerkingen:

  1. Ah wat supertof :) ik krijg nu dus bij mijn yogastudie heel veel info over voeding en de tegenstrijdigheid van de Westerse geneeskunde lijnrecht tegenover onze manier van omgaan met voeding. Interessant!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat ze daar bij een yoga opleiding aandacht aan besteden!

      Verwijderen
  2. Ah wat gaaf dat je weer gaat studeren. Heel veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt goed! Top dat je zo op je eigen manier kunt leren, veel succes en plezier :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Zelf doen werkt op de een of andere manier het best.

      Verwijderen
  4. Educate yourself! I love it. Ik heb nog een bon van de Bijenkorf liggen, hoop dat ze dit boek hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoop het ook! Het is zeker de moeite waard, misschien kunnen ze hem wel bestellen voor je?

      Verwijderen
  5. WAT GAAF! :D Ben heeeel benieuwd wat je er van vindt! Ik heb het boek bijna uit en leer weer zoveel! Nieuwe dingen leren is altijd fijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat klinkt als een supergaaf boek. Lijkt me leuk om er meer over te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat goed, zo tof als je ergens zo door geïnspireerd kunt raken en het allemaal in je op wilt nemen. En wie weet leren wij dan straks weer heel veel van jou! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat super leuk zeg, ik ben benieuwd wat je gaat vinden en gaat doen! En wat is dat toch met dat snapchat, ik zie het overal voorbij komen maar ik vind het tot nu toe nog maar niets haha

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik weet uit eigen ervaring: studeren op je eigen tempo werkt het beste en is zoveel fijner dan druk voelen en gehijg in je nek om iets te moeten. Ik heb in mijn schooltijd vooral gefocust op administratief, omdat dat wat ik wilde niet mogelijk was en ze mij dingen wilde verplichten voor mijn gevoel. Het kwam uiteindelijk erop neer dat ze niets voor mij konden doen en daar zat ik dan: klaar met school, geen officieel diploma (want speciaal onderwijs) en geen verdere ondersteuning. Na een jaar of iets meer heb ik het nog maar eens geprobeerd: administratief maar dan als thuisstudie. Veel te moeilijk. Bummer, daar ging ik weer met mn goede gedrag. Daarna ben ik gaan doen wat ik heel leuk vond en nog steeds vind: visagie thuisstudies. Eerst bij NTI en daarna bij NHA. En nu ben ik bezig met een opleiding nagelstylist. Daar ligt mijn passie. Dus ik begrijp wel hoe jij denkt, schat ik zo in. Je eigen tempo is gewoon het allerbeste. Succes met alles wat op je pad komt en de keuzes die je maakt. Als je je passie maar volgt, op welke manier dan ook! Doe het maar gewoon. Je weet zelf het beste wat je wilt en waar je goed in bent. (wijze woorden he voor een 25 jarige)

    BeantwoordenVerwijderen