Pagina's

WRITING IT OFF / OUT / OVER

Ik hou van schrijven. In de breedste zin van het woord, zoals het schrijven van een blog of een poëtisch stuk, maar ook in de meest letterlijke zin van het woord; pen op papier. Dan maakt het soms niet eens uit of ik een boodschappenlijstje maak of een schrijfoefening doe of een werkboek invul - de handeling schrijven is gewoon fijn. Het is bijna een soort meditatie voor me, zeker als ik schrijf over wat er in me omgaat. Gisteren had ik dat even nodig en verzon ik ter plekke en soort simpele schrijf 'oefening' die ik met jullie wil delen.


Ondanks dat ik overall een vrij relaxed type ben, ben ik stiekem ook gewoon een controlfreak. En kan ik enorm in de stress schieten om stomme situaties. Mijn hart raast dan in mijn borstkas en tienmiljoenmiljard gedachten schieten door mijn hoofd, met soms ook lelijke uithalen naar mezelf. Het voelt dan alsof ik alleen nog maar plat op de bodem van mijn hersens kan liggen, compleet overspoeld, terwijl mijn hersens ook nog een paar gerelateerde stomme situaties uit het verleden erbij halen (want het was nog niet erg genoeg). Boem. Weg rust, weg vertrouwen.

En zoals dat met alles is, ben ik vast niet de enige die hier soms last van heeft. Aangezien ik de neiging heb in het Engels na te denken, is de oefening ook in het Engels. Kies een lege pagina in je notitieboek en schrijf bovenaan: "The Stupid Work Situation". Je kan daar natuurlijk alles schrijven wat je wilt, maar een duidelijke titel helpt mij om echt even te focussen op dit 'probleem'. Het kan dus net zo goed zijn: "The Angry Mom Situation" of "The Awkward Sarah Situation". En dan ga je het er uit schrijven aan de hand van een aantal vragen:

WHAT DOES THE RACING HEART SAY?
OMG why is she doing this? What if they get really mad? This is so unfair! I can't handle this. This is so awkward. Everything goes wrong and It's MY fault. How will this ever be right again? I should stop working. I should move out. I'm a horrible person.

WHAT IS MY OWN, CLEAR-HEADED OPINION WHEN I'M FREE TO VOICE IT SAFELY?
They made a mistake and are trying to shove it in my shoes now but I did nothing wrong. I'm in my right. She is acting like an awful person for no good reason. I do not deserve this behavior because I delivered perfect service, without any complaint. I think she is mad because of A and is now throwing it all around as if it's about B. I made a mistake and I should apologize for it, be honest about it. 

OWN IT!
I have nothing to be afraid of. I have a choice. I am talented and I deserve to be paid for my work. I am definitely NOT a horrible person. I am allowed to make mistakes. These are not affirmation-lies, they are truths. About me. The awesome one. 


SOLUTION?
Do not worry. Do not feel guilty. Wait it out. Ask what's REALLY going on. Don't take this personally. Ask for help. Write a letter. 


Schrijf alles op, alle stomme gedachtes, alles wat je ervan vindt... Don't hold back. Het is je notitieboekje maar. Alleen maar jij en je gedachten. Op deze manier heb je een soort duidelijk overzicht van de situatie, wat fijn is vanwege twee redenen: je kunt het nu even van je af zetten en rustig gaan slapen én - je kunt er naar terugkeren als je weer op de bodem van je hersens ligt om jezelf te herinneren aan je eigen standpunt. Ik heb zojuist mijn stukje van gister teruggelezen. Boem. Terug rust, terug vertrouwen.

Heb jij ook wel eens van die momenten? Probeer het eens, zou ik zeggen!

Liefs,
Mariët.

3 opmerkingen:

  1. Ben net pas op je blog gekomen, maar ik vind het een geweldig blog. Ik kan me erg herkennen in jou en ik houd er ook van om gewoon te schrijven. :D Ik blijf je zeker volgen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent zeker niet alleen in dit soort situaties. Heel herkenbaar voor mij ook. Ik ga deze oefening eens toepassen. Dank je wel voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen