Pagina's

YOGA | I TRIED BIKRAM



In mijn vorige post vertelde ik dat ik een keertje Bikram yoga wilde proberen, dus toen Lianne vroeg of ik met haar samen wilde gaan was ik gelijk voor. We gingen naar deze studio en daarna een hapje eten bij dit restaurant. Beiden aanraders.


Heel kort samengevat is Bikram yoga een vaste serie van poses in een verwarmde ruimte. Je begint en eindigt met een ademhalingsoefening, en tussendoor voer je sets van poses uit. Een les duurt 90 minuten en de temperatuur is ongeveer 40 graden. Aangezien ik graag naar de sauna ga en daar tijdens de opgietingen ook graag in het heetste hoekje ga zitten, had ik vooraf het idee dat ik het wel goed aan zou kunnen. How hard can it be?

Quite hard. Het grootste gedeelte van de les heb ik mee kunnen doen, maar er waren ook momenten dat ik te duizelig was om overeind te staan. De asana's, de sfeer, de uitleg en toch ook de warmte waren wel fijn en ik heb genoten van de les. Het zijn goed uitvoerbare poses, ook voor beginners, en de instructeur / instructrice loopt rond door de zaal en geeft persoonlijke aanwijzingen. Lichamelijk werd ik er moe en rozig van, maar m'n geest was na de les klaarwakker en druk! En; ik heb heerlijk geslapen. Dit zal zeker niet de laatste keer zijn dat ik bikram yoga deed, maar of ik er een vaste prik van ga maken weet ik ook nog niet. Het is in elk geval goed om zo'n fijne studio in de buurt te hebben. 


Vlak naast deze yogastudio zit De Pastakantine. Supervervelend natuurlijk. Ahum. Na de les hebben we hier lekker gegeten. Great company, yoga, wine and pasta - liefde.


De dag erna weer thuis yoga, met o.a. een paar asana's die ook voorkomen in de Bikram serie. Ik vind het leuk mezelf een beetje uit te dagen en mijn balans te versterken! Mijn zwakste punt? Ik ben absoluut niet flexibel en heb hele korte hamstrings. Downward facing dog? Forward fold? Nope. Ain't gonna happen. Yet. Als iemand tips heeft voor fijne filmpjes om hieraan te werken - kom maar op!

Liefs,
Mariët. 


7 opmerkingen:

  1. Ik heb ook korte hamstrings :'D daar gaat gewoon een jarenlang proces overheen. Merk wel al dat ik iets verder kom dan 3 jaar geleden, maar echt faaaar from perfect. Als je een week overslaat, dan gaat je bindweefsel namelijk weer spang hahaha. Leuk dat je Bikram bent gaan doen! Ben zelf al een paar jaar niet meer geweest, mis wel zo'n studio hier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh pff jaaaren? Haha. Ach, het gaat er om dat je het doet, niet dat het er op een foto perfect uitziet.

      Verwijderen
  2. Good to know! Ik wil het binnenkort gaan proberen, zit nu bij yoga studio die dat ook aanbiedt, (samen met 100 andere soorten yoga, thanks Groupon!) maar kan dus niet tegen warmte en sauna en ik heb al snel duizelig door lage bloeddruk. Klinkt best heftig! Maar anderzijds turnde ik soms wel in bloedhete zaal en voelde me ZO flexibel, je spieren zijn lekker warm en dat is wel weer fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Proberen kan nooit kwaad! Als het niet gaat kun je gewoon even gaan zitten. Ik vond het best heftig maar inderdaad wel fijn!

      Verwijderen
  3. Met de hamstrings doe ik mee, jarenlang paardgereden en daardoor zijn ze volgens mij flink verkort. Maar ach, enige wat helpt volgens mij is gewoon blijven rekken en strekken met asanas. Veel meer kun je volgens mij niet doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, hier nog een paardenmeisje! Zou zomaar kunnen dat het daardoor komt ja. Maar, we hebben wel hele sterke benen - ook wat waard! ;)

      Verwijderen
    2. Ha, hier nog een paardenmeisje! Zou zomaar kunnen dat het daardoor komt ja. Maar, we hebben wel hele sterke benen - ook wat waard! ;)

      Verwijderen