Pagina's

50 SHADES OF GREEN


Misschien ben je al super groen bezig, misschien heb je er nog nooit over nagedacht. Het zou zomaar kunnen dat jij maar één zak afval per maand hebt, of juist dat er zoveel is in de wereld wat niet goed gaat, dat het je ontmoedigt. Dat je gewoon niet weet waar je moet beginnen, en het idee hebt dat je altijd zult moeten kiezen tussen twee kwaden. Misschien ben je er wel super enthousiast aan begonnen, maar weet je niet zo goed hoe het beter kan. 

Groen zijn is tegenwoordig ontzettend hip en daar ben ik blij om. Steeds meer mensen en bedrijven houden zich bezig met een beetje bewuster leven, een beetje bewuster omgaan met de aarde waarop we rondlopen. Het is groen, eco, bio, fair, duurzaam en puur wat de klok slaat. Superfijn, want dat maakt het makkelijk voor iedereen om een beetje groener te leven. Toch verschijnen er ook steeds meer onderzoeken en artikelen die ons vertellen dat er nog veel te veel is wat niet goed gaat. Dat er naast milieuvervuiling ook ontzettend veel dierenmishandeling is, uitbuiting van volken, gebruik van giftige stoffen, verwoesting van bossen en ga zo maar door.


Kunnen we het als mens ooit helemaal perfect doen? Nee, dat denk ik niet. Maar naast dat er een hoop misgaat in de wereld, gaat er ook een hele hoop wel de goede kant op, en hebben we het een stuk beter dan nog maar honderd jaar geleden. Ja, we hebben het goed, dus laten we ook iets goeds terug doen. Iedereen op zijn eigen manier. Je kunt het zo groen maken als je zelf wilt. Zo zijn er mensen die maar een klein potje afval per jaar produceren, mensen die veganistisch leven, mensen die enorm op hun waterverbruik letten, mensen die geen gebruik maken van een auto of het openbaar vervoer, mensen die zoveel mogelijk van hun eten zelf verbouwen of die protesteren tegen grote bedrijven die misbruik maken van de aarde en haar bewoners.

Maar je kunt natuurlijk ook gewoon klein beginnen, of het klein houden. Wat dacht je van zorgen dat je altijd een (canvas) tas bij je hebt als je gaat winkelen, zodat je geen plastic tasje hoeft te kopen? Of iets korter douchen? Of één keer per week geen vlees, zuivel en eieren eten? Er zijn meer dan genoeg tips te vinden om wat groener te leven, sommigen bijna te simpel om waar te zijn. Kies eens die groene deur. Elk klein beetje helpt! En wie weet vind je het wel zó leuk dat je steeds een beetje groener gaat. Of misschien vind je die ene keer per week vega eten wel genoeg. Allemaal prima!

Laat je niet ontmoedigen door mensen die het ‘beter’ doen, of door alle vreselijke dingen die je hoort, leest en ziet. Echt, élk klein beetje helpt. Of je nu grasgroen, mosgroen of dennengroen bezig bent – je maakt de aarde een stukje mooier. Je geeft iets terug. Je toont dankbaarheid. En dat is waar we allemaal een beetje blijer van worden.


Liefs,
Mariët. 

6 opmerkingen:

  1. Hele mooie post! En echt iets om over na te denken.
    Natuurlijk is het waar wat je zegt: alle kleine beetjes helpen, maar kleine beetjes maken helaas niet het verschil. Wel denk ik dat het dankbaar en mooi is om gewoon een beetje te letten op wat je doet, niet per se omdat het effect heeft, maar omdat dat laat zien dat je nadenkt over de wereld om je heen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een goed geschreven artikel, zeg! Ik vind het stiekem best lastig om groen(er) te leven, maar gelukkig pas ik wel wat kleine groene dingen toe door bijvoorbeeld minder vaak de auto te pakken, minder snel de verwarming aan te zetten, altijd een canvastasje mee te nemen en maar +- twee keer per week vlees te eten..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een goed artikel! Zo mooi verwoord allemaal. Zelf hou ik mij ook steeds vaker bezig met groene keuzes maken. Maar ik vind het toch moeilijk hoor. De groene keuze heeft meestal net iets minder voordelen en vraagt om net iets meer moeite. En is het wel allemaal de moeite? Maar toch stapje per stapje, probeer ik mijn best te doen en steeds meer door te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie! En een aantekening voor mezelf: niet alles perfect willen doen in één keer. Pick your battle. One thing at a time. Zolang je maar bewust bent en bewust kiest wat op dat moment voelt als het juiste.

    I love it. Ook dat we nu moeten betalen voor plastic tasjes. Meer awareness!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi artikel! Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier niet héél veel voor doe: groener leven. Ik doe wel aan afval scheiden en een eigen tas meenemen als we boodschappen gaan doen etc. Goed om eens over na te denken hoe die groenere deur misschien nog wat beter toe te passen is in mijn leven, in hoeverre ik het kan en wil.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi artikel. Vooral de quote doet me goed! Ik zie het groene leven ook als een proces. Dat wat ik kan doe, dat doe ik. Ik ben nog lang niet perfect :) maar het is wel een mooie weg!

    BeantwoordenVerwijderen